Vi får mange spørsmål om hva de beste strategiene er for å bygge opp et samfunn på Facebook. Å bygge et samfunn i sosiale kanaler handler om å få flere relevante følgere, og øke engasjementet hos publikummet. Her besvarer vi de vanligste spørsmålene:
Facebook er det største sosiale mediet i verden med 2,2 milliarder månedlige aktive brukere. Å få flere engasjerte følgere vil bety mer spredning av innhold, mer oppmerksomhet for merkevaren og flere salg direkte fra Facebook.
Facebook er et sosialt medium, og er derfor tilrettelagt for kommunikasjon mellom mennesker. Facebook algoritmen belønner derfor innlegg som skaper debatter, sider som oppfordrer til dialog og kommuniserer med brukerne sine.
På grunn av denne algoritmen, er det viktig at Facebook-sider stiller spørsmål i teksten til innlegget, eller bruker andre strategier for å øke engasjementet til følgerne. Dette samtidig som å bli med i diskusjonene på siden og svare personer som kommenterer på innleggene.
Det beste rådet man kan gi, er å tenke på Facebook som en sosial sammenkomst. Hvordan ville du snakket til de andre deltakerne på eventet? Å unngå dette spørsmålet er den største fallgruven for de fleste Facebook administratorer. Altfor mange bruker Facebook som kun en salgskanal for å pushe nye tilbud, eller snakke om seg selv (dele hva som skjer på innsiden), som mange blir rådet til.
Dette er ting som ville bli oppfattet som slitsomt for de andre deltakerne, ved at du kun ønsker å selge noe av egen interesse, eller ikke er interessert i å snakke om noe annet enn deg selv. Tenk heller derfor på hva som skaper verdi i en sosial diskusjon.
Facebook er en ypperlig kanal for å trekke trafikk med lenker til et nettsted, engasjere brukere med video, eller dele kunnskap til brukerne.
Facebook sier selv at 80 % av newsfeeden skal være bestående av video innen få år. Algoritmen belønner derfor videoinnhold med større rekkevidde. Video gir også en høyere kjennskap ved å gi flere inntrykk til de som posten.
Post også i større format enn tidligere. Det “gamle” Facebook-formatet har vært horisontale poster (TV-format). Nå kan du poste firkant (bilde og video) og vertikal video som tar større plass i feeden til brukerne. Dette gir deg mer synlighet og høyere engasjement på postene du deler.
På Facebook vil det optimalt postes innlegg hver dag. Det kommer til å øke engasjementet til publikummet og nye brukere får større grunn til å følge siden. Facebook belønner i tillegg sider som bidrar mye med innhold til plattformen med mer spredning.
Det som gjør det vanskelig for mange å skape vekst på Facebook, er at man må poste ofte og samtidig produseres innhold som skaper verdi. Dette høres mye ut og vanskelig å få til ut, men de som gjør dette i praksis kommer til å oppnå suksess.
Dette beror på hvem som følger siden. Dette vil være definere hvilket innhold de vil se og engasjere seg med. Er det foreldre, ungdommer, barn, hvilke interesser har de, osv. Dette kan du se under innsiktsdelen til Facebook-siden din. Bruk analysen til å finne ut hvordan du bør snakke til publikummet og hva bryr seg om.
Like viktig er å finne ut hvilke type innlegg som historisk har fungert best på siden din. Dette er den beste indikatoren på hva som vil gi resultater i dine fremtidige poster. Vil du ha flere innspill på hva som bør postes? Se på konkurrerende sider. Alle tall ligger åpent for alle i form av likes, delinger og kommentarer. Se hva andre lykkes med og kopierer suksessoppskriften over til din egen side!
Den beste måten for en sosiale medier ansvarlig å gjøre dette på, er å lage en publiseringsplan for Facebook. Dette er en plan som viser konkret hva som skal postes på siden, slik at man ikke trenger å bruke lang tid hver dag på å finne ut hva man skal poste. Publiseringsplanen vil også sikre at du poster kvalitetsinnhold, og ha en kontinuitet i arbeidet på Facebook. En slik plan vil variere fra selskap til selskap, slik at det ikke vil være en one size fits all.
Eksempel på en slik plan kan være for et idrettslag:
Alternativer: Intervju med spillere, spesielle hendelser i klubben, tilbud til klubbens følgere, osv.
Du kan lese mer om hva du kan bruke en slik analyse til under analyse seksjonen til Stories Media. Hvis du ønsker hjelp til en skreddersydd plan for din bedrift ta kontakt oss, så hjelper vi deg med prosessen.
Facebook har sitt eget publiseringsverktøy, hvor du kan velge å tidsinnstille / planlegge (schedule) innleggene som skal deles. Dette betyr at du kan på kort tid poste innlegg for hele uken. Dette kan du gjøre eksempelvis i Facebook sitt nye creator studio.
Det er altfor få selskaper som tilegner nok ressurser til å vedlikeholde Facebook strategien sin. Facebook er, om ikke kan bli den viktigste kommunikasjonskanalen for nesten alle selskaper, uansett bransje. Det handler derfor ikke lenger om man får tid, men å allokere nok tid til å følge opp plattformen.
Lag en kultur innad i selskapet for å produsere innhold til Facebook. Hvis flere er klar over viktigheten og har dette som en del av sin arbeidshverdag, vil produksjonsvolumet gå opp. Da blir det lettere å følge en publiseringsplan.
Idrettsklubben har ikke mulighet til å dedikere én person til å skrive, filme og finne annet innhold alene. Derfor må flere involveres i å ha ansvar for Facebook-siden.
I dette tilfellet kan følgende tiltak gjøres:
Ja. Når posten din deles med følgerne dine vil denne være på dette tidspunktet synlig i newsfeeden. Hvis det postes på tidspunktet som brukerne ikke er aktive på Facebook, vil innholdet bli begravd sammen med de andre titalls sidene publikummet ditt også følger. Med andre ord, jo bedre tidspunkt, desto mer engasjement vil du få på postene dine.
Det finnes i innsiktsfanen når følgerne dine er aktive på Facebook. Dette gir en god generell oppfatning av et bra tidspunkt å poste på. En god strategi vil også være å poste på flere forskjellige tider når du deler innleggene dine. Da får du en bedre oppfatning av hvilket innhold som fungerer best på ulike tidspunkt og du vil samle inn verdifull data til senere analyse av siden.
Det kan også settes opp mer avanserte analyser ved bruk av tredjepartsverktøy for å finne automatisk hvilket tidspunkt brukerne dine engasjerer seg med innholdet ditt. Hvis du ønsker å lære mer om dette kan du kontakte oss, så hjelper vi deg med å sette opp dette.