Innholdselementer, tidligere kalt annonseutvidelser, er tilleggsinformasjon som kan vises sammen med annonsene dine. For eksempel telefonnummer, adresse eller lenker til bestemte sider på nettstedet ditt.
Slike elementer kan bidra til å forbedre ytelsen til kampanjene dine på flere ulike måter. Det er spesielt to årsaker til at man opplever bedre resultater når man bruker slike utvidelser.
De lar deg vise mer informasjon sammen med annonsene dine. Dette gir deg også flere muligheter til å overtale brukerne til å klikke på nettopp din annonse.
Siden du får vist mer informasjon, vil også annonsene dine få økt synlighet i søkeresultatene, ved at annonsene tar opp mer plass. Dette gjør at du får større sannsynlighet for at noen velger å klikke på din annonse.
På grunn av dette, kan slike elementer øke også klikkfrekvensen til annonsene dine. I følge Google, vil faktisk en annonse som vises sammen med 4 nettstedslenker, få i snitt 20% høyere klikkfrekvens! Dette vil igjen bidra til at du får bedre Ad Rank, som gjør at du kan få lavere kostnad per klikk (CPC). Med andre ord, kan du få mer ut av budsjettene dine. Ikke minst, så er det også en fin måte å få annonsene dine til å skille seg ut fra andre konkurrenter!
I Google Ads finnes det flere ulike typer med forskjellige formål. Ikke alle er tilgjengelig i Norge, og noen av de nyeste finnes kun i betaversjon.
Her er 7 elementer som jeg anbefaler å teste ut, med engelske navn i parantes:
Dette er lenker som kan vises under annonsene, som gir brukerne flere muligheter til hvor de skal gå videre på nettstedet ditt, etter å ha trykket på annonsen din.
Dette er korte tekster på opp til 25 karakterer, som lar deg vise ekstra info om produkter eller tjenestene dine, eller lar deg komme med andre salgsargumenter.
Disse kan brukes til å informere potensielle kunder mer om hvilke typer produkter eller tjenester du selger.
Denne utvidelsen gjør at kunder får muligheten til å ringe deg direkte fra søkeresultatene. Disse kan også spores, slik at du kan se hvor mange som velger å gjøre nettopp dette.
Denne lar deg vise bilder som kan komplementere annonsene dine og gjøre at de blir med iøyenfallende.
Dette elementet gjør at du kan vise en ekstra linje med adressen til dine fysiske lokaler. Folk kan også klikke på denne, slik at de kan få veibeskrivelse til lokalene dine.
Disse er perfekt for å fremheve unike tilbud eller kampanjer som du skal ha, for eksempel ved vintersalg eller morsdag.
Nå som du vet mer om innholdselementene som finnes i Google Ads, er neste steget å sette opp noen.
Det første du bør gjøre er å avklare hva du ønsker å oppnå med utvidelsene. Er det å drive flere kunder inn i butikken, eller å få flere inn på nettstedet?
Når du har gjort det, er det ganske enkelt:
Mange av disse annonseutvidelsene kan man også justere egne tider på dagen, for når de skal vises, eller hvor lang periode de skal være aktive.
Du vil trolig oppleve at elementene du vil skal vises, ikke dukker opp sammen med annonsen din. Det første som kan være greit å sjekke ut, er om elementet har blitt godkjent. På samme måte som annonser behøver å bli godkjent før de kan vises, gjelder dette også for elementene. Har de blitt avslått, kan man prøve å gjøre endringer for å sende de inn til en ny evaluering.
Og selv om elementet har blitt godkjent, er det dessverre ingen garanti for at elementene vises sammen med annonsene dine. De vil bare vises hvis Google predikerer at det vil gi bedre resultater, samt at man har en høy nok Ad Rank og god nok posisjon i søkeresultatene.
Lykke til!