På onsdag lanserte Facebook-eide Instagram funksjonen «Reels» i mer enn 50 land på både iOS og Android. Og funksjonen er skremmende lik den populære appen TikTok.
TikTok ble opprinnelig lansert i Kina i september 2016 av det kinesiske selskapet ByteDance. I slutten av 2017 kjøpte ByteDance opp en lignende app kalt Musical.ly, og slo tjenestene sammen til det vi i dag kjenner som TikTok. Her kan man lage korte videoer med musikk, filtre og effekter, og brukerene poster videoer av alt fra dansing og humor til tips og inspirasjon.
Den siste tiden har det stormet rundt TikTok da amerikanske myndigheter beskylder appen for å samle brukerdata og dele det med kinesiske myndigheter. Av den grunn trues den kinesiske appen av et forbud i USA. Og slik har Facebook grepet sin sjanse.
Akkurat som på TikTok kan folk bruke Reels for å lage enkle og delbare 15-sekunders videoer. Og akkurat som TikTok, lar Reels brukerene redigere videoene i appen, med muligheter til å legge til lyd/musikk, bruke spesialeffekter og AR-filtre. Du finner Reels under Explore-siden, eller Utforsk som den heter på norsk, som fungerer litt som TikTok sin For You Page. Her kan du dele både privat og offentlig, og du kan velge om du vil dele videoene i nyhetsfeeden.
På grunn av disse likhetstrekkene har TikToks CEO Kevin Mayer kritisert Instagram for å ha lansert en «copycat». Dette er det ikke første gang Instagram blir beskyldt for å gjøre. Da Instagram først lanserte Stories i 2016, ble selskapet beskyldt for å opprette en kloning av Snapchat. Men tross de negative reaksjonene overgikk Instagram Stories raskt Snapchat hos daglige brukere og har fortsatt å være et vellykket produkt.
Robby Stein, Instagrams produktdirektør, har sagt han synes TikTok fortjener massevis av kreditt for å popularisere denne typen format, men legger også til at ingen produkter er nøyaktig like. Han sier Reels ikke er en egen verden som TikTok er, eller Vine var. Dette er bare en annen ting å gjøre på Instagram, og en annen måte å finne underholdning utover å bla gjennom historier og feeds.
I tillegg er det noen få funksjoner som Reels ikke ville ha ved lanseringen. Dette er blant at folk ikke kan lage duetter – en kjernefunksjon hos TikTok som lar folk samhandle med, bygge videre på og remikse videoer. Instagram tillater heller ikke folk å laste opp sanger eller lydklipp direkte til appens system.
Likevel tviler vi ikke på at denne funksjonen kommer til å bli svært populær. Den er allerede godt tatt i mot av flere norske brukere, og disse siste to dagene har flere influencere tatt i bruk funksjonen. Og for å henge med bør du starte NÅ.
Instagram ønsker å spre nysatsingene sine så mye som mulig. Appen er kjent for å belønne kontoer som tar i bruk nye funksjoner tidlig. Jo raskere og hyppigere, jo bedre. Det sies at jo mer av Instagram universet du tar i bruk, av alt fra geotags, avstemninger på Story og IG-TV, jo høyere skal du bli prioritert (husker du vi snakket om Trust Score?).
Det vil si at om du er en av de som tar i bruk Reels tidlig, vil Instagram prioritere postene dine. Med andre ord: gi deg gratis spredning. Så om du drømmer å bli den neste Addison Rae eller Zack King, burde du begynt å bruke Reels allerede på onsdag.
Men kan egentlig Reels erstatte TikTok? TikTok gjorde formatet populært først, men kanskje Instagram kan gjøre det bedre? Å lansere mens det er fokus på TikToks problemer, er i alle fall et godt tidspunkt. Uansett om Reels tar over for TikTok eller ikke, tror vi dette er en funksjon som kommer til å bli en like viktig del av Instagram som Stories. Så igjen: Her er det mye å vinne på å være tidlig ute, så sett deg inn i Reels så fort du kan!