Det er ingen tvil. CRO kan absolutt ha mye for seg. Men hva er det egentlig og hvordan kan du jobbe med det?
CRO står for conversion rate optimization og kalles ofte konverteringsoptimalisering på norsk.
Dette handler om å jobbe systematisk med å øke andelen besøkende på nettstedet ditt, som utfører en ønsket handling (som eksempelvis et kjøp), altså konverterer.
Målet er å øke andelen brukere som konverterer, og dermed også inntektene til bedriften din.
For å utføre slike tester, kan man for eksempel bruke Optimizely, som er et verktøy man kan bruke til blant annet konverteringsfrekvensoptimalisering. Optimizely lar deg teste variasjoner av sidene på nettstedet ditt, for å se hvordan dette endrer oppførselen til nettstedets besøkende. Setter du i tillegg opp en integrasjon til Google Analytics, kan du enkelt analysere hva som fungerer best på dine sider.
Når du skal sette i gang med arbeidet, bør du også bruke litt tid på forarbeid, for å tilrettelegge for testingen:
Sett klare mål for hva som er viktig for ditt bedriften din og hva du vil arbeide mot.
Definer både mikrokonverteringer, som eksempelvis å opprette bruker eller legge igjen e-post, og makrokonverteringer, som eksempelvis et kjøp av et produkt eller booking av et møte.
Bestem hvilke sider du skal jobbe med og hva du ønsker å oppnå med testen din.
Før du setter i gang, bør du benytte analyseverktøy for å få innsikt i brukeratferden på nettstedet og gjør løpende analyser av nettstedet. Bruk programmer som Analytics og Hotjar for å undersøke og identifisere forbedringmuligheter på nettssidene.
Ut i fra informasjonen som fremkommer i analysearbeidet må du utarbeide hypoteser om hvilke tiltak som kan bli gjort for å øke konverteringsfrekvensen.
Et eksempel:
Gjennom analyse avdekker du at svært få brukere scroller seg nederst på siden hvor kjøpsknappen er plassert, ut i fra dette kan man utarbeide en antakelse om at flere vil trykke på kjøpsknappen om den blir plassert høyere opp på siden.
Etter man har utarbeidet gode hypoteser om virkningsfulle tiltak, kan man benytte A/B-testing for å testet ut om hypotesen faktisk stemmer. Dette innebærer at man sender 50% av trafikken til den originale versjonen av nettsiden og 50% til en ny versjon, der man tester hypotesen. Hvis A/B-testen gir støtte for hypotesen din, kan man forkaste den gamle versjonen og publisere den nye versjonen av nettsiden.
Husk derimot på å vente til du har nok data til å ta et informert valg. De fleste systemene for A/B-testing vil gi beskjed når resultatene er statistisk signifikante. Statistisk signifikans refererer til sannsynligheten for at et resultat ikke skyldes tilfeldigheter.
Lykke til!