Er du på jakt etter en komplett sjekkliste for søkemotoroptimalisering, som vil hjelpe deg med å øke nettstedets organiske trafikk og rangering på Google?
Da trenger du ikke lete lengre.
Vi har nemlig satt sammen den ultimate sjekklisten du trenger for å oppnå suksess med SEO-arbeidet ditt.
Som et SEO-byrå, bruker vi denne sjekklisten når vi jobber med SEO for våre kunder, for å ha en klar oversikt over stegene i prosessen og dermed organisere arbeidet mer effektivt.
Sjekklisten består av 46 tiltak som ansees som "best practice", når man skal jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO).
Sjekklisten har blitt brutt ned i fire kategorier:
Jobber du med alle disse arbeidsområdene, vil du ha bedre sjanser for å lykkes med SEO.
Denne seksjonen tar for seg de grunnleggende elementene som må være på plass, for at du i det hele tatt skal lykkes med din SEO-strategi.
Dette gjelder blant annet å sørge for at nettsidene dine er indeksert i søkemotorene. Det vil si at si at sidene eksisterer i søkemotorens databaser, slik at de har mulighet til å bli presentert som et resultat når noen utfører et søk.
Et annet viktig punkt et å ha analysesystemer på plass, slik at du kan evaluere tiltakene og justeringene du foretar.
Uten å ha gjennomført keyword research, vil det være vanskelig å rangere for de riktige søkeordene og søketermene.
En god søkeordsanalyse, gir deg blant annet bedre innsikt i hvilke ord folk faktisk bruker, samt hvilke spørsmål målgruppen din lurer på. Dette er gull verdt, for å kunne tilpasse innholdet ditt, til dine lesere.
Er det tøff konkurranse i bransjen din, er et godt tips å bruke tid på å rangere på long tail-ord, altså søkefraser bestående av flere ord. Det er ofte mindre konkurranse om lengre søkeord, noe som gjør de lettere å rangere på. Les gjerne denne artikkelen, hvis du vil lære mer om hvorfor du bør bruke tid på søkeordsanalyser.
Teknisk SEO viser til alle de tekniske grepene du foretar, med mål om å rangere nettsidene bedre i søkemotoren. Denne sjekklisten inkluderer de viktigste tekniske elementene du må ta i betraktning, for å ha et solid grunnlag for å rangere godt.
Denne seksjonen tar for seg de viktigste grepene du kan gjøre på nettsidene dine, for bedre SEO. Uten godt innhold og gode brukeropplevelser, vil sidene dine slite med å rangere godt i søk.
Sørg for at nettstedet ditt krysser av i boksene, og fokuser på å lage innhold som tilfredsstiller brukere, i stedet for kun å fokusere kun på å tilfredsstille søkemotorer.
Vil du drive skikkelig suksess med søkemotoroptimaliseringen, kan du ikke se bort i fra alle off page-faktorene. Dette gjelder altså alle grep du tar utenfor nettstedet ditt, for at nettsidene dine skal rangere bedre.
Det viktigste du jobber med her, er å generere backlinks fra andre gode domener. En backlink er når et annet nettsted, legger igjen en lenke på sin side, som lenker til din side. Jo flere gode backlinks du har, jo større sannsynlighet er det for at du rangerer godt!
Andre viktige grep er blant annet å sette opp og optimalisere en Google Bedriftsprofil, og generere gode anmeldelser på denne. Dette er et grep som også kan hjelpe deg med å rangere bedre i lokale søk (lokal SEO).
Her har du en 46-trinns sjekkliste som både nybegynnere og rutinerte kan følge, for å finne noen måter å forbedre nettstedets optimalisering på.
Suksessfullt SEO-arbeid kommer ikke bare fra å følge en sjekkliste. Likevel, må du midlertid sørge for at du jobber med disse elementene for å forbedre SEO, og med dette ha mulighet til å overgå konkurrentene dine.
Lykke til!