Google Tag Manager (GTM) er et gratis verktøy som tilbys av Google, som enkelt lar deg legge til og administrere markedsførings- og analyse-tagger på nettstedet eller appen din.
Systemet lar deg legge til og oppdatere tagger uten å måtte endre på koden til nettstedet ditt. Dette gjør det mye enklere å implementere ulike sporings- og markedsføringsfunksjoner, og kan dermed spare deg for mye tid!
En tag er en liten kodebit som legges til på et nettsted eller en mobilapp for å samle inn data eller utføre en spesifikk handling.
Det finnes mange forskjellige typer tagger som kan brukes til en rekke formål, for eksempel til sporing av brukertrafikk og brukeratferd, måling av effektiviteten til annonsering eller til automatisering av enkelte handlinger.
Alle taggene du setter opp, må settes opp slik at de utløses av en trigger.
En trigger er en betingelse som bestemmer når en tag skal utløses. Triggere brukes til å kontrollere når spesifikke tagger aktiveres og for å sikre at de bare aktiveres når du vil at de skal bli aktivert. Det finnes også en rekke forskjellige typer triggere du kan bruke i Google Tag Manager.
Du kan bruke disse utløserne til å spore eller utføre en rekke forskjellige hendelser på nettstedet ditt. Du kan også skreddersy disse triggerne slik at de utløses basert på svært spesifikke forhold. Du kan for eksempel opprette en trigger som utløser en tag når en bruker besøker en side med en bestemt nettadresse eller når de fullfører et bestemt skjema på nettstedet ditt.
I Google Tag Manager er variabler hjelpefunksjoner som tagger og triggere kan bruke for å hente bestemte verdier fra. Dette blir brukt for å hente verdier som kan endres, som produktnavn, priser eller datoer. En variabel kan altså gjøre det enklere å utløse bestemte tagger eller brukes for å sende dynamisk data, som for eksempel kjøpssummen, til analyseverktøy som Google Analytics.
Dette er forhåndsdefinerte variabler som er tilgjengelige i Google Tag Manager, og kan brukes til å få tilgang til data som sidens nettadresse, henvisningsadressen eller enhetstypen. Disse variablene er klare til bruk så snart du oppretter en beholder i GTM. Det vil si at du ikke behøver å konfigurere dem selv for å ta de i bruk.
Slike variabler må opprettes og konfigureres av brukeren selv, for å kunne benyttes. Dette er altså variabler som brukere lager til for å møte spesifikke behov, som ikke dekkes av de innebygde variablene i GTM.
Ved å bruke Google Tag Manager kan du mer effektivt spore og måle ytelsen til nettstedet eller appen din og ta datadrevne beslutninger om markedsføringstiltakene dine.
Med Google Tag Manager kan du administrere alt av sporing på nettstedet ditt på ett sted. Dete gjør det enklelt å implementere, oppdatere eller feilsøke i sporingen.
GTM gjør at du slipper å gjøre endringer i kildekoden på nettstedet ditt for å sette opp sporingfunksjoner, noe som gjør at du kan spare både tid og ressurser.
Du får tilgang til mange ulike sporingsfunksjoner som gir deg mulighet til å hente enda mer data som du kan bruke til å ta datadrevne beslutninger.
Flere brukere kan ha tilgang til en konto eller beholder, som gjør det lettere å samarbeide i et team eller på tvers av team.
GTM støtter et bredt spekter av sporings- og markedsføringstagger, som Google Analytics, Google Ads, og Floodlight, og støtter også egendefinerte tagger som lar deg implementere sporings- og markedsføringsløsninger som er spesifikke for dine behov.
For å bruke Google Tag Manager må du opprette en konto, opprette en beholder for nettstedet ditt, og deretter legge til Google Tag Manager-koden på nettstedet ditt.
Etter dette kan du legge til og administrere tagger gjennom Google Tag Manager-grensesnittet, uten måtte å rote inne i koden på nettstedet.
Det er oftest lurt og kun bruke én enkelt beholder for nettstedet ditt, i stedet for å opprette flere. Dette kan hjelpe deg med å unngå forvirring og sikre at alle taggene dine er ordentlig organisert og fungerer.
Google Tag Assistant Legacy er en gratis utvidelse som kan legges til i Chrome-nettleseren. Denne hjelper deg med å sørge for at Google-taggene dine, som Google Analytics, Google Tag Manager eller Google Ads-konverteringssporingen, er satt opp på riktig måte.
Før du publiserer endringene på nettstedet eller appen din, bør du gå over å teste taggene dine for å sikre at de fungerer som de skal. Dette kan du enkelt gjøre ved å bruke forhåndsvisningsmodusen i Google Tag Manager, for så å teste taggene dine på nettstedet ditt.
Etter hvert som du legger til flere tagger på nettstedet eller appen din, er det viktig å holde dem organisert slik at du enkelt kan finne og administrere dem. Bruk navnekonvensjoner for å holde taggene dine organiserte og enkle å identifisere.
Når du skal publisere endringene i en GTM-beholder, får man mulighet til å gi den nyeste versjonen et navn og en beskrivelse. Det er det lurt å gi den nyeste versjonen et beskrivende navn knyttet til hvilke endringer som har blitt gjort. Da blir det enklere å feilsøke eller gjenopprette tidligere versjoner av beholderen, spesielt hvis det har gått lang tid fra du har vært inne i kontoen.