Hva bør man forvente seg av tittelen underbrukt verktøy? At det kan la deg få en edge og utkonkurrere andre i et marked? At det alene vil løfte kvaliteten på kommunikasjonen din i sosiale medier? Det burde gi oss mer penger i kassa? 

Om du bruker Adlibrary riktig, kan svaret bli JA på alle disse spørsmålene. 

Hva er Adlibrary spør du?

Adlibrary er et verktøy fra Facebook (Meta), som viser alle annonser som går på Facebook, Instagram og Audience nettverket. Med søkefeltet kan enkelt du søke opp Facebook-sidene du ønsker å se annonsene til og dermed se hvordan de markedsfører seg selv! Du kommer inn på verktøyet ved å bruke denne lenken: ​​https://www.facebook.com/ads/library/

interface of meta adlibrary

Så til rosinen i pølsa. Hva kan det brukes til? Her er noen ideer: 

10 ideer til hvordan bruke verktøyet:

  1. Se på teksten de skriver: Hva er det de kommuniserer, hvilke fordeler trekker de frem, hvilken call to action bruker de, og er teksten lang eller kort?
  2. Hvilke type bilder brukes? Er det mennesker, ikoner, produkter eller grafiske elementer i bildene? Er det lekent eller seriøst uttrykk? 
  3. Er det hovedsakelig bilder som benyttes, karuseller, eller er det video? Brukes en kombinasjon?
  4. Se hvilke sider de sender trafikken sin til. Hvordan er landingssidene bygget opp mot annonsen? 
  5. Se hvilke flater annonsen går på. Bruker de Facebook, Instagram og audience-nettverket, eller har de fjernet noen plasseringer? Går det egne annonser til hver plattform eller er det generelle budskap?
  6. Se hvilke annonser som har vært aktive over lang tid. Dette er sannsynlig å være bilder og tekster som har gitt en god effekt. Hvorfor skulle de ellers vært der? 
  7. Se kombinasjonen av annonsene som går. Er det annonser som er ment for å bygge merkevare og andre til retargeting? Dette kan si oss noe om trakten til selskapet. Voila der har du markedsstrategien deres på Facebook og Instagram.
  8. Retter de seg mot bestemte målgrupper som vi ikke gjør?
  9. Brukes det annonser mot eventer eller bestemte tidsperioder? 
  10. Hvilke land målrettes det annonser mot? Har de ekspandert til nye områder?

Okey, så nå har vi definert noen bruksområder, men kan vi lage noen håndfaste strategier som vil gi oss mer penger i kassa? 

5 ideer til strategier du kan bruke

  1. Skal du inn i en ny bransje, eller vil lære mer om en industri? Søk opp profiler knyttet til en vertikal og se hvordan de forsøker å engasjere brukerne med bilde, video eller tekst.
  2. Strater du opp med en ny kampanje? Søk opp andre merkevarer i samme nisje som deg selv eller selskaper i samme industri og kopier suksessen fra annonsene deres. Hvis de har allerede brukt store budsjetter og mye tid for å teste seg frem til hva som gir de resultater, hvorfor skal vi starte på scratch? 
  3. Har du annonsert en stund? Kopier med stil en av annonsene som hovedkonkurrenten din bruker og bruk den som en A/B-test mot dine egne annonser. Har de andre funnet ut av noe vi ikke har funnet ut, eller gir våre egne annonser oss bedre resultater? Dette er en fin måte å ha kontroll på at vi sitter med de beste buskapene til enhver tid? 
  4. Noen merkevarer du ser opp til, eller vet gjør det bra i markedsføringen? Hent inspirasjon fra det de gjør og se hvor nivået ligger. Vi kan lære utrolig mye av å se hvordan de velger å kommunisere. 
  5. Generelt vi får en bedre oversikt og kan kartlegge til enhver tid hvilken kommunikasjon som går ut i markedet. Husk at det er disse annonsene vi konkurrerer mot om oppmerksomheten på markedsplassen til Facebook og Instagram. Kan vi lage annonser som skiller seg fra det alle de andre snakker om og dermed stå ut? 

Trenger du inspriasjon? Her er noen du kan spionere på:

Lykke til med spioneringen! 

Kan vi være en bra match?