Etter Instagram gikk fra en kronologisk nyhetsfeed til en feed basert på hemmelighetsfulle algoritmer i 2017, har de fleste brands og privatpersoner en eller annen gang revet seg i håret av frustrasjon, da det ofte kjennes ut som at Instagram heller jobber mot deg enn med deg.
Det er en jungel der ute, og når du først tror du har forstått hvordan ting fungerer, endrer det seg måneden etter. Sannheten er dessverre at det som fungerte i 2020 ikke nødvendigvis vil fungere like bra i 2024. Med andre ord: om du ikke er på ballen, vil du ende med å henge etter.
For å ta Instagramkontoen din til et nytt nivå, enten du er en bedrift eller privatperson, må du forstå hvordan algoritmene til Instagram fungerer og bruke de til din fordel. Etter å ha jobbet med internasjonale merkevarer på sosiale medier, samt bygget egne profiler til hundretusener av følgere, har vi i Stories Media samlet inn en mengde data og erfaring. Dette har gitt oss god innsikt i disse vanskelige algoritmene, og vi har derfor laget en toppliste med enkle grep du kan gjøre for å øke følgertallet ditt.
Her er seks punkter du må følge for å bli “venn” med Instagram sine algoritmer:
Det aller første du bør sikre deg er en egen, unik merkevare. Før du setter i gang med Instagram bør det kartlegges så mye som mulig. Hvordan skal du snakke? Hva skal du levere? Skal du bruke grafikk? Isåfall hvilken font? Hvor ofte skal du poste? Skal bildene være proffe eller mer native?
Lag gjerne et kommunikasjonskonsept og en designmal. Finn din egen tone-of-voice og behold denne. Tone of voice beskriver hvordan merkevaren din kommuniserer med publikum og påvirker dermed hvordan folk oppfatter meldingene dine. Med andre ord beskriver den hvordan vi ønsker å kommunisere til publikummet vårt, snarere enn hva.
I tillegg til å opprettholde konsistens i tone-of-voice og hvordan du kommuniserer med følgerne dine, må også bilder/filmer, vinkling, farger, font, etc. opprettholde en viss konsistens. Hvis noen ser innlegget ditt, bør de umiddelbart knytte det til merkevaren din.
Når du har satt rammer for merkevaren din blir det viktigste av alt å holde deg til dette. Er du konsekvent over tid vil de som begynner å følge deg få det de forventer. Dermed er sjansen mindre for at de unfollower (det hjelper jo ikke å få inn mange hundre følgere, om de unfollower en uke etterpå).
Gi folk lyst til å følge deg! Du får ikke flere sjanser til endre førsteinntrykket, og kan dermed gå glipp av mange følgere om profilen din ikke er optimalisert for å trykke "følg".
Biografien er en undervurdert del av en Instagramprofil. Likevel er jo dette faktisk noe av det første man ser om man besøker profilen din, og blir dermed en avgjørende del av førsteinntrykket. En rotete profil som man ikke forstår helt hva handler om, vil man jo ikke følge.
Gjør de grunnleggende tingene som å legge til kontaktinformasjon, lenke til nettstedet og fortelle hva slags virksomhet du har, men det viktigste er å fortelle merkevarens historie på en engasjerende måte.
I tillegg til et godt førsteinntrykk hos levende mennesker, vil en god bio hjelpe Instagram å forstå hva slags profil du har, og dermed putte deg i riktig "kategori". Slik gjør du det enklere for Instagram å vise profilen din til riktige personer. (og om du synes dette høres litt ut som SEO i søkemotorer, er det nettopp slik det fungerer).
Sammensetningen av bilder på profilen din gir et førsteinntrykk og et innblikk i hva kontoen handler om, uansett om du er en privatperson eller en bedrift. Dette førsteinntrykket er ofte avgjørende for om man velger å følge kontoen din eller ikke. Men hvordan kan man egentlig teste ut hva som blir finest i feeden uten å måtte poste og slette bilder?
Apper er svaret📱 Det finnes mange gode alternativer som er gratis. Noen eksempler er: Later, Planoly, Unum, Plann og Feed Preview. Selv liker vi sistnevnte best.
Som du kanskje er klar over, er en av de viktigste faktorene for at Instagram skal vise posten din til flest mulig mennesker, engasjement. Algoritmene bruker nemlig engasjement som et parameter for å bestemme hvor vellykket posten din er, og dermed hvor høyt opp i feeden posten din skal vises, om den havner på utforsk og rangerer i hashtags. Økt synlighet gir flere sidevisninger på profilen din, som med en optimalisert profil vil resultere i flere følgere.
Men hvordan poster man engasjerende innhold, er alltid det store spørsmålet.
Svaret er research. Se på hvilke innlegg som store eller personer i samme nisje som deg poster. For det første vil det gi deg over tid en følelse av hvilken type tekst og bilde som kommer til å fungere bra, men vi kan også kopiere teknikkene de bruker til din egen profil. Er det for eksempel bilder fra en fjelltopp som fungerer best for de andre i nisjen, er det stor sannsynlighet for at dette fungerer for deg også. Med andre ord, hiv deg på trender!
Deretter må du teste. Stemmer teoriene våre? Fungerer det å stille spørsmål som er alle eksperters beste tips, eller må du gjøre noe helt annet for å få flere kommentarer? Test, test, test! Og analyser resultatene i ettertid. Slik vil vi optimalisere handlingene våre, og til slutt sitte igjen med kun best practice poster som vi vet vil lykkes.
PS: For å få engasjement er det ikke bare bildet eller videoen du poster som teller. Selv om det ofte er undervurdert, kan Instagram captions være et kraftig verktøy med stor betydning for prestasjonen til innlegget ditt. Les om hvordan du kan skrive engasjerende captions her: 10 tips til hvordan din bedrift kan skrive perfekte Instagram captions
For å synliggjøre seg på Instagram og få flere følgere finnes det flere kjente vekststrategier man kan følge. Her er noen av de mest kjente, som faktisk gir effekten det lover:
Noe som har blitt kjent som den enkleste måten å skaffe seg følgere på (bortsett fra å kjøpe fra lavkostnadsland) er konkurranser.
MEN! Husk å følge reglene. Og husk å holde både konkurranser og innhold relevant. Ellers vil følgerne dine kun bestå av folk som vil få ting gratis og som faktisk ikke engasjerer seg med merkevaren din. De er du bedre foruten ;)
Ja, det er fremdeles noen som bruker denne strategien, selv om du trodde den hørte til eraen av #shoutout4shoutout og #likes4likes.
Dette er faktisk en god strategi, men den må gjøres riktig. Finn mennesker i din nisje og engasjer deg med disse. Lik, kommenter og ja, gjerne følg. Spill på lag og bli en "venn". Slik bygger du et community som vil gi deg engasjement tilbake.
Hashtags undervurderes altfor ofte hos de som ønsker å bygge mer oppmerksomhet og få flere følgere på Instagram. Det ser også ut til at flere har misforstått måten de skal brukes på. Noen bruker hashtags for å gi teksten til bildene bedre kontekst, andre velger “trendy” tags uten å tenke på hva en tag faktisk tilfører av verdi til posten og profilen.
I tillegg til å kunne rangere i hashtags, slik at man blir oppdaget av nye mennesker og får mer engasjement, gjør hashtags det enklere for Instagram å kategorisere innhold. Slik får appen vist riktig innhold til riktige mennesker. Om du f.eks. bruker fotballrelaterte hashtags, vil Instagram forstå at du poster fotballrelatert innhold, og dermed ha enklere for å vise innholdet ditt til fotballinteresserte mennesker.
For de som vil bygge en merkevare betyr dette at vi kan bruke hashtags som et “søkeord”, for å nå ut til personer som er interessert i en bestemt kategori. Det kan være en ekstremt effektiv måte å nå ut til brukere i en bestemt niche, dersom personer i denne gruppen følger, eller engasjerer seg med en bestemt hashtag. La oss si du selger tursekker. I dette tilfellet vil det være lurt å bruke hashtags som turinteresserte interesserer seg for, og kanskje temaer som er relatert til det spesifikke produktet du selger.
Les gjerne mer om hashtags her: Lykkes med Hashtaggene dine på Instagram
På Facebook kan du kjøre egne Page Like-kampanjer. Det kan du dessverre ikke på Instagram. Vi har derimot god erfaring med story-annonser, hvor man kan swipe opp for å komme til profilen din. For at disse skal fungere:
Får du frem dette på en god måte, med en passende CTA, vil følgerne renne inn ;)
Du har ikke hørt om «Trust Score» sier du?
At Instagram har en egen «Trust Score» har aldri blitt bekreftet av Facebook. Fenomenet er en slags konspirasjonsteori, men uansett om dette er en myte eller ikke, kan det være lurt å være obs.
Det sies at Instagram analyserer hver eneste handling vi utfører fra kontoene våre, og at kvaliteten på disse handlingene utgjør tilliten til kontoen din (Trust Score). Basert på hvordan Instagram rangerer trust scoren din – enten som pålitelig eller spamlignende – kan kontoen risikerer å bli bannlyst. Å bli bannlyst («shadow banned») av Instagram innebærer at både rekkevidden og synligheten din blir skadet, da Instagram ikke prioriterer å vise innleggene dine f.eks. til følgere, i utforskfeeden eller i hashtags du bruker. Det blir altså vanskeligere å vokse og få et godt engasjement.
Selv om en slik score aldri har blitt bekreftet, og det heller ikke finnes måter å sjekke denne på, er det såpass mange Instagrambrukere som rapporterer om samme opplevelser, at dette er noe man bør tenke over!
Les mer om Trust Score her: Trust Score på Instagram – Hva er det, og hvorfor bry seg?
Du har kanskje hørt om fenomenet "ghost followers". Ghost followers er falske eller inaktive følgere på sosiale medieplattformer, som ikke engasjerer seg med innholdet ditt. Denne typen kontoer har sjelden noe innhold i profilene sine og opprettes ofte av bots. Og selv om dette gir deg én ekstra følger, fører det ofte til mer negativt enn positivt.
Hvorfor?
Du kan tenke på det som at en fugl i hånden er bedre enn ti på taket. Bedre kvalitet på følgerne dine, stimulerer til mer aktivitet og synlighet. Av den grunn bør du gjennomføre en "rensing" av følgere med jevne mellomrom for å sikre at engasjement og Trust Score ikke blir skadet. Det finnes 3 måter å gjøre dette på:
1) Fjerne ghost followers manuelt
Gå til følgere -> Finn de falske følgerne -> Trykk på de tre prikkene ved siden av brukeren -> fjern dem fra listen.
2) Verktøy for å oppdage ghost followers
Eksempel: Sprout. Tilbyr grundig analyse av totale følgere, likes og kommentarer. Dette gir deg en mulighet til å forstå engasjementet ditt bedre, og oppdage botaktivitet.
3) App for å fjerne ghost followers
Eksempel: My Ghost Followers. Finner ghost followers for deg og gir deg mulighet til å fjerne dem i appen.
Og ta det med ro – de vil ikke bli varslet når du har fjernet dem😉
Vi håper du fikk noen gode tips, og at dette gjorde deg litt klokere!
Om du eller din bedrift trenger hjelp med sosiale medier er det bare å ta kontakt!