Mange oppretter en Google-Bedriftsprofil med mål om å få flere nye kunder. Likevel er det ikke alle som vet hvorfor og hvordan de bør benytte seg av dette verktøyet. I denne artikkelen får du svar på nettopp dette, slik at du får best mulig resultater fra innsatsen du legger inn.
Verktøyet som tidligere het Google Min Bedrift (Google My Business) er til for at organisasjoner skal kunne administrere sin tilstedeværelse i både Google Søk og Google Maps.
Kanskje det som er best av alt, er at du kan opprette profilen helt kostnadsfritt og få muligheten til å nå ut til enda flere kunder.
I Bedriftsprofilen kan du blant annet gi informasjon om adresse, telefonnummer, nettsted, åpningstider, tjenester og mye mer.
Har selskapet ditt har nye produkter, åpningstider eller retter på menyen?
Kunder ser etter mer enn bare lokale oppføringer. I Bedriftsprofilen kan du fremheve det beste ved bedriften din og legge ut innlegg om for eksempel nye produkter eller arrangementer.
Gjennom GMB kan du tillate kundene dine å ringe, sende meldinger eller skrive anmeldelser.
Det vil si at verktøyet gir deg enda et kontaktpunkt som tillater dine kunder å kommunisere med din bedrift, i tillegg til nettsiden din eller andre kanaler.
En slik profil kan også være med på å bygge tillit overfor potensielle kunder, både gjennom økt synlighet, men ikke minst gjennom anmeldelser fra tidligere kunder.
En undersøkelse fra Google har vist at forbrukere mener at bedrifter som svarer på anmeldelser i Google er hele 65% mer pålitelige enn bedrifter som ikke gjøre det!
Profilen lar deg også legge til logoer, bilder og videoer fra din bedrift.
Dette kan det også være verdt å bruke litt tid på: i følge Google, får nemlig oppføringer med gode bilder 42% flere spørsmål om veibeskrivelser i Google Maps, og 35% flere klikk til nettstedet.
I Google Bedriftsprofilen kan du også se nærmere på hvordan kundene interagerer med din bedriftsprofil i Google.
Du får verdifull informasjon om blant annet hvilke søkeord som fører til visninger av oppføringen din, hvor mange som har ringt, hvor mange som klikker seg videre til nettstedet, hvor mange som ber om veibeskrivelse, samt tidspunkter for disse aktivitetene.
En annen grunn til å bruke tid på dette, er at Bedriftsprofilen er en svært viktig faktor for lokal SEO i Googles søkemotor. Det vil si at dette verktøyet kan hjelpe deg med å få økt synlighet for nettstedet ditt, når folk søker i nærheten av der bedriften din befinner seg. Derfor er Google Bedriftsprofilen en av de tingene vi passer på når vi jobber med SEO-tjenester for våre kunder.
Hvis du er klar for å få bedre synlighet i Googles søkemotorer, bør gjøre dette:
Det første du må gjøre er å legge til eller gjøre krav på profilen din, og så bekrefte denne via enten telefon, tekstmelding, e-post eller video.
Det vil si alle seksjoner i profilen: både nettsted, telefonnummer, bedriftsnavn, åpningstider, beskrivelse, ofte stilte spørsmål, kategorier og så videre.
Beskrivelsen bør også være så utfyllende som mulig, og være krydret med noen søkeord knyttet til din bedrift.
Velg også kategoriene for produkter og tjenester med omhu! Disse har stor betydning for hvilke søk din profil kan bli vist på. Prøv også å være så konkret som mulig. Hvis du har en neglesalong, bør du for eksempel velge “Neglesalong” og ikke bare “Salong”.
Pass på at all informasjon som oppgis er korrekt. Det er spesielt viktig at bedriftsnavn, adresse og kontaktinformasjon er i samsvar med alle andre oppføringer du har på andre digitale flater. Hvis ikke kan man bli straffet av Google for dette!
Alle kan legge til bilder i din Bedriftsprofil. Sørg derfor for at du i ny og ne legger ut flere gode bilder og videoer med et gjennomgående uttrykk. Dette kan både gi mer engasjement for din profil og kan også gjøre at bildene vises når noen søker.
Akkurat som i sosiale medier, kan du også bruke profilen til å legge ut innlegg om for eksempel nyheter eller andre oppdateringer. Ved å gjøre dette jevnlig, kan du oppleve en økning i andelen brukere som utfører ønskede handlinger, når de har funnet profilen din.
Google vet at anmeldelser er en av de viktigste faktorene som påvirker kjøp. Derfor er anmeldelser også en svært viktig rangeringsfaktor for deres algoritme. Om du har fornøyde kunder, bør du derfor spørre disse om å legge igjen anmeldelser, slik at disse blir inkludert i profilen din.
Du bør også svare på absolutt alle anmeldelser som kommer inn i profilen din. Dette viser både brukerne og søkemotoren at du bryr deg om kundene dine!
Det er fort gjort å svare på negative anmeldelser med frustrasjon. Lag derfor en plan som omfatter hvordan responsene skal være, på ulike anmeldelser. Dette sikrer at din bedrift håndterer alle anmeldelser på en profesjonell og passende måte. Bruk gjerne en hilsen med navn. Dette gjør det mer personlig, og kan også gjøre at kunder er mildere i sine uttalelser.
Prøv å forstå kundens opplevelse med din bedrift og vis at du bryr deg om kundene dine. Ikke ta ansvar for ting som er utenfor din kontroll, men vær heller åpen og kom med unnskyldninger hvis det har skjedd innlysende feil.
Noen anmeldelser kan være vanskelig å tolke, still derfor spørsmål, slik man kan jobbe mot en løsning på problemet. Hvis noen har hatt en negativ opplevelse, kan det være lurt å oppfordre kunden til å ta kontakt via mail eller telefon, for å prøve å ordne opp i eventuelle hendelser. Svar også innen rimelig tid. Dette gjør det lettere å ordne opp i dårlige kundeopplevelser!
Hvis du ukentlig setter av tid til å svare på anmeldelser, legge ut bilder, innlegg eller spørsmål og svar, vil dette gi signaler til Google om at bryr deg om bedriften din og kundene dine. Dette kan igjen hjelpe deg med å få bedre rangeringer i lokale søk!
Lykke til!