Man jobber ofte rutinebasert med Google Ads, som er en kontinuerlig optimaliseringsplattform, og glemmer å se på mulighetene utenfor dette arbeidet. Her er 3 punkter jeg ser annonsører undervurderer i Google Ads.
Mobiltrafikk har de siste årene blitt en enhet som generer mer trafikk og konverteringer enn desktop i flere bransjer. Det man likevel ofte vil se inne i Google Ads er at mobil har en mye høyere kostnad per konvertering. Mobilen har likevel er viktig funksjon som et research-verktøy før et kjøp, og det kan i mange tilfeller påvirke resultatene dine negativt totalt, dersom man justerer ned budene for mye for mobiltrafikken.
Den beste måten å se verdien av mobil, er å spore flere handlinger på landingssiden. Istedenfor å kun måle det siste og avgjørende salget, settes det opp måling på mindre hendelser som kan tyde på interesse. Det kan også være å sikre at vi har med viktige konverteringer som at noen ringer inn til selskapet og melder seg på nyhetsbrev, noe mange gjør fra mobile enheter. Etter du har satt opp dette og går inn i mål/eventrapporten i Google Analytics vil du se at kampanjene du trodde ikke fungerte, blir sett i et helt nytt lys.
Feeds har siste årene vært en av de største fokusområdene for annonsører og det kommer til å bli enda viktigere fremover. Google prøver stadig å gjøre feedgenererte annonser som Google Shopping mer synlig og har et stort fokus på å forenkle måten vi kjøper annonser gjennom feeds. Arbeidet i feeds er likevel undervurdert av flere Google annonsører og det brukes for liten tid til å forbedre dette annonseformatet.
For å bli bedre på feeds må du:
Automatiske regler gir muligheten for å bruke mer tid på tingene som virkelig skaper verdi, ved å automatisere standardiserte handlinger. Å ha en god strategi og oppsett for regler tar kort tid å sette opp, kan appliseres til flere kontoer og gjør det mulig å løse problemer raskere.
De automatiske reglene du bør ha i en konto er:
En god rutine er å gå igjennom alle mulighetene man har i automatiske regler seksjonen. Det er ekstremt mange kombinasjoner og varianter som kan automatiseres, slik at det bare er kreativiteten som setter grenser!