Det er ingen hemmelighet at Instagram-algoritmen favoriserer innlegg som får engasjement. Men for å faktisk få engasjement er det ikke bare bildet eller videoen du poster som teller. Selv om det ofte er undervurdert, kan Instagram captions være et kraftig verktøy med stor betydning for prestasjonen til innlegget ditt.
En Instagram caption kan være så lang eller så kort som du trenger det - du har opptil 2200 tegn å jobbe med! Teksten kan være kort, tankevekkende, humoristisk eller til og med fortelle en historie. Jo mer relevant og kreativ du klarer å være - jo bedre vil posten din prestere.
Det absolutt viktigste før du skriver en caption er å vite hva du ønsker å oppnå med innlegget. Skal du informere om noe? Trekke besøkende til nettsiden? Skal det lett kunne deles videre? Få følgerne til å trekke på smilebåndet? I tillegg bør du ha i bakhodet at alt du skriver skal gi en form for verdi til publikum, og sørg for at formuleringen stemmer overens med merkevaren din.
Men hvordan får du egentlig skapt engasjement?
Under har vi samlet 10 gode tips til hvordan din bedrift kan skrive perfekte Instagram captions som skaper engasjement hos følgerne!
Den eneste måten å bli bedre er ved å prøve og feile. Bruk tid på å analysere hvordan postene dine har gått. Hva gikk bra? Hva gikk mindre bra? Se om du kan gjøre noe bedre neste gang. Det viktigste er å teste!
Når du skal bestemme deg for caption bør du skrive flere ulike utkast. Dette vil gi deg sjansen til å redigere, korrekturlese og sammenligne utkastene dine side om side for å se hvilken som blir best. Førsteutkast blir sjelden valgt som det beste alternativet, og det er nettopp derfor du trenger å gi deg god tid til å skrive flere
Obs! Husk at det å endre på caption etter du har postet påvirker algoritmen negativt. Derfor bør teksten være helt perfekt i forkant av postingen, så du slipper å endre på noe etterpå.
I Instagramfeeden ser man kun de første setningene i posten, før man blir nødt til å trykke “se mer”. Derfor må de første ordene publikum ser være spennende og relevante. Hvis det ikke er interessant fra starten av, vil følgerne scrolle forbi og du mister engasjement.
Følgerne skal heller ikke trenge å jobbe hardt for å forstå hva innlegget ditt handler om! Forsikre deg om at du tar med den viktigste informasjonen først. For å trekke til deg oppmerksomhet kan du for eksempel starte med et spørsmål, bruke emojis eller til og med vekke oppsikt med en interessant uttalelse. Tenk utenfor boksen!
Call-to-Actions er oppfordring til handling. Det er mange forskjellige måter å bruke CTA-er på - ikke alle ender med konverteringer. Du kan for eksempel be følgerne dine om å kommentere innlegget ditt, følge deg på andre sosiale medier, se en story, gå til biografien din, følge lenken i bio etc.
Det spiller ingen rolle hvor du legger dem - men de bør være der. Å plassere en CTA helt i begynnelsen av teksten kan være en god måte å fange oppmerksomhet på.
Ikke vær redd for å bruke emoji i bildeteksten din! Dette er en fin måte å understreke eller illustrere et poeng uten å bruke mer tekst. Ofte er emojies perfekt for å trekke oppmerksomhet dit du vil For eksempel med en 👉 eller ⬇️. Bruk emojier for å markere nettsider eller kampanjekoder i teksten, eller for eksempel slutten eller begynnelsen på et avsnitt.
Hashtags er som søkemotoroptimalisering for Instagram. De øker sjansene for at innholdet ditt blir funnet. I tillegg vil algoritmene ut ifra hvilke hashtags du bruker klare å plassere deg i en kategori eller nisjé, noe som er perfekt for å få synlighet hos nye, relevante følgere. Noen velger å ha hashtags i en egen kommentar under bildet, mens andre fletter de inn i captionen. Dette er en smakssak, men er det en viktig hashtag, for eksempel som bærer en kampanje, eller brukes for branding, bør du ha den i caption.
Kan du motstå å svare på et spørsmål? De fleste kan ikke det. Derfor er det alltid lurt å ha med et spørsmål for å øke engasjementet. Hva du velger å spørre om bør være relevant for posten, bransjen din og hva du ønsker å oppnå. Vil du skape en diskusjon? Skal følgerne kommunisere med hverandre? Eller vil du ha enkle svar?
Du kan for eksempel bruke noe så enkelt som ”👍eller 👎?” Eller stille et spørsmål som krever mer refleksjon.
En annen måte å få samtalen i gang er å bruke captions til å dele dine tanker/følelser om begivenheter, hendelser eller noe som trender. For eksempel en ny filmutgivelse, et viralt innlegg eller en musikkfestival.
Å gi din mening til følgerne dine er en flott samtalestarter, og vil mest sannsynlig få de til å svare. I tillegg vil det å bruke trendende innhold skape en form for gjenkjennelse, noe som gjør det lettere for følgerne å like/engasjere seg med innholdet.
Eksempel:
Å skrive sitater og nevne andre kontoer er kraftige verktøy for å skrive gode captions. Når du legger ut et bilde og inkluderer et relevant sitat fra noen, legger det umiddelbart til en interessant touch til hendelsene som skjer i bildet.
Du kan bruke captionen til å fortelle følgere dine noe om deg selv. Hvorfor har du/dere begynt å jobbe med dette? Hva ga dere ideen til produktet eller tjenesten dere tilbyr? Har det skjedd noe interessant i bedriften? Ikke nøl med å fortelle dine følgere om det!
Du kan også be publikum om å dele innlegg med historier om hvordan de bruker produktene eller tjenestene dine. Dette er en morsom måte å forbedre merkevarebevissthet og øke engasjementet ditt.
Relavante captions som følgerne kan relatere til er en sikker måte å øke ditt engasjement. Hvorfor? De hjelper deg med å vise den menneskelige siden av virksomheten din og skape en samtale. For å starte en diskusjon i kommentarfeltet bør du dele noe du og publikum har til felles - for eksempel hvordan du føler deg på mandager eller hvordan du liker å tilbringe helgene.