Vi ønsket å sette prosess og vekststrategiene våre på prøve, ved å opprette nye profiler med 0 følgere og ingen merkevare.
I Stories Media har vi lenge jobbet med noen av Norges største merkevarer på sosiale medier og distribuert innhold til millioner av følgere på plattformene. For å sette strategiene våre på en skikkelig prøve, ønsket vi å starte med 0 følgere. Vi opprettet også seks profiler i ulike nisjer, for å teste strategier på kross av målgrupper.
På denne måten hadde vi ingen merkevare å bygge kontoene på og vi måtte lage et strategi som gir resultater uavhengig av bransje. Prosjektet hadde en varighet på ett år.
Stories Media er et lite, men anerkjent spesialistbyrå innen markedsføring på sosiale medier og Google. Med vår unike bakgrunn som blant annet håndtering av millioner av følgere, internasjonal anerkjennelse av Facebook og omtale som èn av Norges beste på Google-annonsering, bruker vi vår egen erfaring til å lage håndfaste strategier tilpasset for merkevarer.
Med våre egenutviklede systemer scanner vi tusenvis av innlegg daglig for å se hvilket type innhold som har størst sannsynlighet for å viralt i en bransje.
Med dybdekunnskap om hvordan algitmene fungerer, hashtags, bygge et community og innholdsproduksjon fikk vi eksplosiv spredning med explore feeden.
Et viktig suksesskriterie for vekst på sosiale medier, er å ta alt tilbake til å dele innhold som folk bryr seg om. Ved å poste inspirasjon, kunnskap eller underholdning som plattformene er skapt for, øker engasjementet og lysten til å følge profilen.
For å lykkes måtte vi bruke vekststrategier, smart produksjon av innhold, bygge engasjement / et community, mentalitet om A/B-testing (alt må testes) og vi måtte forstå målgruppen vår best av alle vi konkurrerer med innenfor en gitt nisje.
Vi testet eksempelvis 15 kontoprosjekter før vi satt igjen med 6 profiler vi ønsket å bygge videre. Vi postet opp til tre ganger hver dag til alle kontoene og snakket daglig med miljøer innenfor hver bransje for å bygge nettverk. Vi testet 20 ulike vekststrategier fra gråsonestrategier, som power likes, engagement groups og bot-strategier, til naturlig engasjement, godt innhold og tilstedeværelse.
Annonsestrategier (ads og influencere) ble kun brukt for herremotekontoen, noe som ga ekstremt rask vekst (10.000 følgere på 10 dager). Selv om annonsebudsjettet ikke var stort, kan dette også indikere på Facebook/Instagram sin “pay to play” policy for å å ta kontoene til et nytt nivå.
Resultatet var 50.000 følgere innen herremote, 10.000 følgere (reiseliv), 7000 følgere (musikk), 15 000 følgere (livsstil) og 8000 følgere (interiør). Vi startet også senere en norsk influencer-profil med deling av norske influencere og livsstil på 5000 følgere. Til sammen gir dette 95.000 følgere på Instagram i prosjektet i løpet av 12 mnd. Om vi ser på prosjektet på Instagram sammen med andre plattformer og egne kanaler, hadde vi effektivt en vekst på over 100.000 følgere!
Mer viktig enn resultatet var læringen vi satt igjen med etter prosjektet var ferdig, og hvor mye det kreves av mindre selskaper uten utgangspunkt å lykkes på sosiale medier. Prosessen vår er også justert etter erfaringene vi gjorde i denne perioden.
Når man får en bra fit mellom innholdet som postes og menneskene som konsumerer innhold på de sosiale plattformene, kan man bygge en sterk merkevare og community på sosiale medier.