Akkurat som et nettsted og andre digitale strategier, må sosiale medier-profiler optimaliseres for å konvertere besøkende til følgere og vi må ha en konkret strategi for hvordan vi skal oppnå vekst.

Stegene i prosessen bør angripes kronologisk og vi må jobbe kontinuerlig med å forbedre hvert ledd av strategien vår.

0) Hva skal vi oppnå?

Før vi kan legge en konkret strategi er det viktig at vi har konkrete mål for hvor vi skal.

0.1 Målsetninger

  • Hvorfor er vi på sosiale medier? 
  • Hva er det vi vil ha ut av sosiale medier? 
  • Hva er målet vårt i antall følgere? 
  • Har vi andre mål enn følgere? Eksempelvis vi skal ha leads, engasjement eller visninger.

0.2 Dagens status

  • Lage en statusrapport av hvor vi er i dag
  • Lage en fremdriftsplan basert på dagens situasjon

1) Vi må bygge et fundament

Det første steget til følgervekst på sosiale medier, er å bygge et godt fundament for profiler brukere ønsker å følge.

1.1 Profilen sitt utseende

  • Vi må ha en profil som er spisset til et spesifikt publikum. Vi må tørre å snakke eksakt til de menneskene vi ønsker skal følge oss. Det skiller oss fra den tøffe konkurransen om oppmerksomheten på plattformene og de rette personene forstår at dette innholdet lages for dem.
  • Vi må lage en bio til profilene, som må fortelle hvorfor noen skal følge oss. Eksempel på en god bio kan være: fortell hvilket problem vi løser, hvordan vi løser det og hvorfor de skal følge oss. Ha også med søkeord som brukerne bruker for å rangere når noen søker etter profiler som oss om gir mer trafikk.
  • Få inn søkeord i navnet på siden (spesielt Instagram). Det står tydelig frem for de som ser profilen og teksten er søkbar i søkefeltet som gir mer trafikk.
  • Profilen bør ha optimalisert informasjon tilgjengelig. For Instagram kan dette være gode highlights, bruk av reels og brukergenerert innhold, og Facebook med oppdatert informajson om bedriften, chat og tilpassede tabs som gir mer informasjon. 
  • De 10 siste postene på alle profilene må være "on point" med design og innhold. Dette er poster besøkende vil se på for å avgjøre om dette innholdet passer for dem. 
  • Ha nettsidelenke til en relevant side. Gjerne en side til en mikrokonvertering ettersom disse brukerne ikke nødvendigvis er i modus for å kjøpe direkte.

1.2 Ha godt innhold som folk vil følge

  • Innholdet må snakke direkte til målgruppen, slik at de skjønner at dette er laget for de. Brukerne blir eksponert for tusenvis av budskap hver dag, slik at vi må treffe spikeren på hodet med strategien vår. 
  • Innholdet som deles må være tilpasset til hver av plattformenes formål. Eksempelvis nyhetsaktuelle saker er viktig på Facebook og inspirasjon passer bedre på Instagram. 
  • Er det en god variasjon av video, karuseller og bilder, som engasjerer publikummet på ulike måter?
  • Er innholdet unikt nok til at det vil ta brukere tilbake til profilen jevnlig?

1.3 En følgerbase som er engasjert

  • Innholdet må snakke direkte til målgruppen, slik at de skjønner at dette er laget for de. Brukerne blir eksponert for tusenvis av budskap hver dag, slik at vi må treffe spikeren på hodet med strategien vår. Vi må starte med en engasjert følgerbase for å vokse raskere. I en startfase vil det være mer verdifullt med 100 veldig engasjerte mennesker, enn 10 000 som ikke bryr seg om det vi deler.

2) Drive trafikk til siden

Etter vi har et godt fundament for å konvertere de som besøker profilene våre, kan vi fokusere mer på hvordan vi skal generere mer trafikk.

2.1 Tilpasse hvordan vi lager postene

  • Post ofte for å nå ut til flere brukere. 2x i poster ut, vil ofte være 2x i økt rekkevidde.
  • Ha tydelige call to actions på hva vi vil de skal gjøre. CTAene må ha en kombinasjon av lagringer, delinger og følgere. Lagring og deling gir oss økt rekkevidde og fokus på følgere gir brukervekst. Vi trenger begge modusene for optimal vekst. 
  • Bruk av gode hashtags som treffer målgruppen vår godt kan over 2x rekkevidden. 
  • Delta i dialogen som kommer på postene og svar på spørsmålene.
  • Ha blikkfang i thumbnails og bilder som inndragere til posten.

2.2 Betalte strategier

  • Bruke Ads Manager til å kjøre direkte trafikk inn til sosiale medier.
  • Kjøpe shoutouts hos influencere, som lenker posten sin inn til profilen vår.
  • Booste poster som er laget med call to action om å følge siden.

2.3 Samarbeid og nettverk

  • Lag innhold sammen med andre profiler med flere følgere. Det kan være intervjuer, webinarer, et samarbeid, eller andre tilknytninger som lar oss få tilgang på deres publikum.
  • Bygge nettverk på plattformene ved å koordinere og engasjere seg med andre profiler innen vår nisje.
  • Alle ansatte får beskjed om å like postene som deles. Helst kommentere og dele på ting som legges ut, slik at vi når ut i flere nettverk.
  • Influencer take over av kanalen.

2.4 Eksterne strategier:

  • Har vi delingsknapper tydelig på nettsiden?
  • Har vi lenker til sosiale medier i annen digital kommunikasjon? Eksempelvis mailer.
  • Er det lenker til sosiale medier i printmateriell vi har?
  • Har vi med en oppfordring om å følge i pakker vi sender ut til kunder?
  • QR-koder kan brukes på printmateriell, som gjør det lettere å få tilgang til kanalene uten å søke de opp.
  • Ha eksklusivt innhold på sosiale medier, som man kan refferere til i andre kanaler. “For å se dette, kan du besøke vår profil x”.
  • Bruk av andre sosiale medier til å krosspromotere kanalen.

2.5 Konkurranser

  • Konkurranser som har å følge profilen som et kriterie for å være med i konkurransen. De bør også kommentere noe i kommentarfeltet for at posten skal spre seg.
  • Ikke be om for mye av følgerne. Det skal maks være to kriterier for å være med.
  • Det må være enkelt å melde seg på konkurransen. Feks skrive et ord for å være med.
  • Gjøre collabs med ande brands som har flere følgere om konkurranser or å nå ut til flere følgere.
  • Konkurransene MÅ ha relevante premier til det vi selger. Vi ønsker å generere de riktige følgere.
  • Konkurranser som er relatert til et tidspunkt, eksempelvis påske, kan få en ekstrem løft i engasjement og deltakelse.
  • Ha fokus på teksten når du lager en konkurranse. Her er det viktig å naile budskapet for å få frem det vi vil. Gjerne også A/B-test over tid med konkurransene for å lære underveis.
  • Gjør det tydelig i bilde at dette er en konkurranse. Bildet er det som fanger blikket i sosiale medier og vi er avhengig av på eksempelvis Instagram at bildet formidler konkurransen.

3) Bruke plattformene effektivt

3.1 Bruke alle mulighetene til plattformene

  • Lage livesendinger med eksklusivt innhold.
  • Bruk av chatbot til Facebook med påmelding til “nyhetsbrev”.
  • Har vi en strategi for å reengasjere publikummet i Facebook og Instagram Stories. Kan være quiz, spørsmål eller rangeringer.
  • Lage innhold til Snap og bli fremhevet i discover.
  • Bruk av Shorts i YouTube

4) Power growth hacking

4.1 På kanalen

  • Easter eggs som folk kan finne i bilder eller teksten for å finne ny informasjon som ikke er tilgjengelig for alle. Kan også være easter eggs i plattformen i seg selv.
  • Kampanjer som sier at for hver person som følger profilen vår, gir vi 1-10 kroner til et relatert veldig formål. “Vi takker for alle følgerne vi har og vil gi noe tilbake..”.
  • Gjøre en Instagram privat i perioder hvor det er mye potensiell trafikk.

4.2 Utvid rekkevidden vår

  • Opprette tilhørende profiler til hovedprofilen, som markedsfører hovedselskapet gjennom eget innhold. Dette kan være eksempelvis bankrådgiver som Silje Sandmæl, som er en egen profil med tett tilhørighet til DnB.
  • Ha flere privatkontoer som linker til hovedkontoen. Dette kan være de ansatte, folk som interesserer seg for krypto, eller enkeltstående sider vi oppretter for lenking til kontoen.
  • Kjøpe grupper med publikum vi ønsker å nå ut til.
  • Kjøpe Facebook-sider med verdifulle brukere og merge publikummer med vår egen profil.
  • Jobbe med å få store profiler til å lenke til oss med mentions.

4.3 Word of mouth-spredning

  • Belønne brukere som engasjerer seg i grupper og tilfører verdi til de andre medlemmene. Å gjøre de om til amabassadører og gi de ansvar.
  • Invitere et utvalg av følgere med på spesielle eventer og lukkede grupper. Gi et utvalg mennesker tilgang på eksklusive oppdateringer og releases.
  • En egen lukket Facebook-gruppe for superbrukere av produktene/tjenestene våre. Det gir en eksklusivitet til viktige brukere. Her ønsker vi feedback og belønne disse ekstra.

5) Revurdering av strategi

5.1 Utvid til flere plattformer

  • Er det nye plattformer som er kommet som vi burde teste? Plattformer som har mindre konkurranse og er ferskere, har større potensiale for raskere følgervekst. Vi så dette med eksempelvis TikTok.
  • Er plattformen vi bruker nedangående i brukere eller daglig bruk, og er konkurransen for høy til å nå ut med budskapet vårt?
  • Har vi nådd metning på en plattform? En plattform som vi har brukt over tid, kan også bli mettet og man må diversivere strategien sin.

5.2 A/B-testing og læring

  • Ha en oversiktlig rapport du følger med på ukentlig, for å gjøre endringer raskt om nødvendig.
  • A/B-testing av innholdet vi har lagt ut på sosiale medier og se om det gir oss effekten vi ønsker. Mål effekten av rekkevidde, engasjement og følgervekst knyttet til de som deles.
  • Gjør stikktester hvert kvartal på profilens status og se om den beveger seg i rett retning. Vi ønsker å finne ut følgervekst per dag, engasjementsraten, økt rekkevidde og konverteringsraten (blir følgere av visninger).