Henrik hos oss er blitt omtalt som en av de beste på Google Ads (tidligere Google AdWords) og var klar på hva annonsører må gjøre mer av, om de ønsker å levere bedre resultater i Google-nettverket. Henrik har jobbet 10 år med digital markedsføring, da alt fra å bygge opp egne oppstartsselskaper, til å hjelpe flere internasjonale merkevarer med performance marketing.

Nylig ble Henrik spurt i et intervju med Inevo, et performance byrå som blant annet administrerer gruppen for Google ads eksperter på Facebook,  om hva han burde lært seg tidligere, basert på den erfaringen han har i dag. Les intervjuet her, og se også hva andre eksperter mener!

“Hva er ditt beste Google-tips, som du skulle ønske du hadde lært deg når du startet med Google-annonser?”

Mitt tips er faktisk å fokusere mer på det som ikke har noe med Google Ads-grensesnittet å gjøre. Det er tre faktorer som påvirker resultatene dine:

  1. Annonsen
  2. Målretningen (hvem du velger å vise annonse til)
  3. Landingssiden

Annonsene og målretningen er noe vi kan optimalisere kontinuerlig i Google Ads, men man glemmer ofte hva som skjer med trafikken etter noen har klikket på annonsene.

Å sende trafikk til en god landingsside sikrer blant annet at:

  • Vi ikke putter penger på trafikk som ikke kommer til konvertere godt nok.
  • Potensielle kunder ikke får et feil inntrykk av selskapet.
  • Vi gir besøkende gode brukeropplevelser og hjelper brukerne med å finne informasjon de leter etter.

Som annonsører jobber vi med små endringer, som gir store effekter på resultatene.

Et eksempel på dette er hvis vi ser på nettstedets evne til å konvertere trafikk:

Hvis en nettbutikk har dette utgangspunktet:

Adwords-trafikk: 10 000 brukere
Gj. produktkjøp: 1000 kr
Konverteringsrate landingside: 1 %

= 100 000 kr i omsetning.

Selskapet gjør senere endringer på nettstedet, slik at 0,5 %-poeng flere kjøper fra nettstedet.

Vil du selge mer med Google Ads?

Kontakt oss

Tenk større når du jobber med markedsføring

Da øker omsetningen påfølgende med 50 000 kr, selv om trafikken forblir den samme:

Adwords-trafikk: 10 000 brukere
Gj. produktkjøp: 1000 kr
Konverteringsrate landingside: 1,5 %

= 150 000 kr i omsetning.

Med andre ord, hvis en person som jobber med Google Ads lærer seg å produsere, A/B-teste og spore handlinger på landingssiden, så har man en dødelig kombinasjon. Ved at kun 0,5 % flere konverterer på siden, gir dette enorme utslag på omsetningen din.

“Hvorfor var det dette tipset du ønsket å gi?”

Jeg ønsket å gi dette tipset, fordi vi låser oss ofte ned i hvert vårt spesialområde uten å se sammenhengen i det store bildet. Det er selvfølgelig mye vi kan gjøre i Google ved å finne bedre måter vi kan målrette mot publikummet,  teste nye annonseformater og gjøre endringer i annonsetekster, men jeg ville viet mer av tiden min på å forstå hvorfor 99 % av trafikken, ikke kjøper produktene dine etter de har besøkt nettstedet.

Hvorfor er Google ads kraftfullt:

  • Du viser annonser til de som faktisk leter etter dine produkter
  • Du betaler kun for de som klikker på annonsene dine
  • Du kan målrette annonsene mot rett person, til rett tid og sted
  • Google Ads er en av de mest profitable annonseplattformene

Kontakt oss

“Så hva kan annonsører gjøre for å forbedre nettstedet sitt?”

Først og fremst er det viktig å sikre at brukeren får en god opplevelse når han/hun besøker nettstedet ditt. Det å fremstille den informasjon som skaper verdi og gjøre det enkelt for brukeren å manøvrere seg til det han leter etter er kritisk. Vi kan finne ut av dette med for eksempel A/B-testing, hvor vi kan teste flere hypoteser til hva som er en god landingsside, og senere få et konkret resultat på hvilken variant som resulterer i mest verdi.

En perfekt landingsside vil også se forskjellig ut basert på hvilke preferanser, informasjon og konteksten brukeren er i på det tidspunktet. Det er med andre ord mye testing som står foran dagens annonsører!

Et annet element er sporing av viktige hendelser på nettsiden. Det er altfor mange annonsører som fortsatt ser kun på makro-konverteringene, altså det harde salget, uten å måle alle de små (mikro) hendelsene som skjer frem mot et kjøp. Det kan være alt fra å se hvor mange som klikker på en «les mer»-knapp, eller sender en mail før han/hun ønsker å kjøpe produktene vi selger.

De som er flinke til å måle verdi vil få et helt nytt syn på resultatene som leveres. Annonser som du i utgangspunktet ikke trodde fungerte, vil få et helt nytt lys på seg. Eksempelvis har jeg selv erfart at vi ofte gjør mer research på mobil enn desktop, og ved å spore alle som klikket på “finn min nærmeste butikk”-knappen, var plutselig mobilen den viktigste enheten potensielle kunder brukte, for å finne ut hvilken fysisk butikk de skulle besøke. Ved å undervurdere mobiltrafikk og annonser i tilfeller som dette, kan vi miste tusenvis av kunder, fordi vi jobber i feil retning.


Du kan lese intervjuet her, og se mer om hva andre eksperter mener.

Kan vi være en bra match?