Vår suksessoppskrift for å lage “next level” innhold

Innhold i form av tekst, bilder og video er ubestridelig viktig, i en verden der vi søker daglig etter informasjon i søkemotorene (Google, YouTube og Bing) og blir eksponert for sosiale medier. Har du dårlig innhold, så blir du ikke langt merke til. Punktum. 

Når vi tenker på hvordan vi skal gjøre en god “produksjon”, snakker vi ofte om hvordan vi skal filme, ta et bilde eller hva vi skal skrive om. Selv om det å produsere er viktig, ligger nøkkelen ofte i planleggingen. 

Vet vi på forhånd hvilket innhold som har en stor sannsynlighet for å prestere, vil vi åpenbart lage mer av det som gir oss resultatene vi ønsker og vi vil spare mye tid ved å ta bort drodle-prosessen på det vi tror vil fungere. Vi bytter ut altså ordet TROR med VET. 

Her er 5 tips til hvordan du kan gjøre research som gir deg bedre innhold:

1. Se hva folk “Googler” etter og lag innhold som svarer på det de spør om. Det er produksjon som vil gå bra for SEO og vi vet de faktisk lurer på de tingene vi lager innhold rundt. Du kan hente ut tallene fra eksempelvis Google Keyword Planner eller autoforslagene i Google (når du Googler noe).

2. Se hva som diskuteres i grupper og forumer. Det gir oss en god indikasjon på at målgruppen vil engasjere seg for disse temaene og dermed skape debatt. Du kan lete etter disse trådene i grupper på Facebook, tråder i Reddit, eller spesifikke forumer som målgruppen bruker. 

3. Se i intern data på hva de leter etter i søkefeltet på nettsiden, hva de spør om i chat og tilbakemeldingene vi får fra de som har kjøpt fra oss.

4. Se hva andre sosiale medier-profiler har suksess med. Hvilke bilder og tekster har de delt siste tiden som har gitt de mye engasjement? Hent inspirasjon og kopier med stil det som beviselig gir effekt. Ved å se på bldene eller videoene de deler, kan du også se hvilke visuelle grep som fungerer. 

5. Se hvilke temaer som trender. Innhold som er relevant i tiden vi er i, vil ha en større sannsynlighet for å generere mer engasjement. Se på hvilke helligdager som kommer, er det spesielle dager som er relevant for oss (eksempelvis vaffeldagen og singels day) eller hva som har skjedd i nyhetsbildet? 

Når vi har gjennomført analysene våre, kan vi ta funnene våre og gjøre de om til en produksjonsplan. Det er her vi tilpasser innholdet til hver plattform, hvilke formater vi trenger og hvordan vi faktisk skal produsere idéene vi har. 

Da mangler det bare å distribuere (dele) innholdet ut til rett person, til rett tid, og drysse litt tryllestøv over algoritmene, slik at vi når ut til flere mennesker. 

Og BOOM!

Med god planlegging + god produksjon + god distribusjon har vi en vinneroppskrift. 

Kan vi være en bra match?