Et søkeord er det ordet, eller de ordene som brukes, når noen søker på eksempelvis Google. Søkeordet er med andre ord det vi ønsker at Google skal gi oss svar på! Søkemotorene bruker søkeord til å gi tilbake relevant informasjon til den som søker.
Søker du for eksempel på “søkeord” i søkemotoren, gir Google deg søketreff som matches med den søketermen du har skrevet inn. Google er en stor database med lenker til nettsider og vi bruker søkeordene for å lettere finne frem til dataen vi ønsker. Google bruker avanserte algoritmer for å forstå konteksten og hensikten i ordet du bruker, og rangerer søkeresultatene basert på relevans til søket ditt.
For å finne ut hva folk søker på, gjennomfører vi en “søkeordsanalyse”, som viser hvor ofte noen søker etter produktene og tjenestene vi leverer. Søkeordsanalysen er ofte et grunnfundament i å forstå kundene dine og øke synligheten i Google.
Ettersom de fleste av oss bruker søkemotorer for å søke opp informasjon er det blitt svært attraktivt å rangere høyt i søkeresultatene. Bare i Norge gjøres det over 50 millioner søk hver dag, som viser hvor viktig søkemotoren kan være for å trekke trafikk og potensielle kunder til ditt nettsted. Det er mye vi kan gjøre for å rangere bedre i Google. Dette heter søkemotoroptimalisering, eller “SEO”, som er en forkortelse for det engelske ordet search engine optimization.