Sosiale medier har blitt en integrert del av menneskers liv og daglige rutiner. Å sjekke de sosiale appene har for mange blitt det første de gjør etter å ha våknet, og det siste de gjør før de sovner.
Å bruke sosiale medier i bedriftssammenheng kan være genialt. De ulike plattformene åpner opp for merkevarebygging, branding, relasjonsbygging, tilgjengelighet og toveiskommunikasjon, i tillegg til at aktivitet på sosiale medier har vist seg å være kostnadseffektiv markedsføring, som skaper interesse og driver trafikk.
Dessverre er både algoritmer og brukervaner i stadig endring, noe som gjør at det ikke er like lett å forutsi, eller følge, trendene. Likevel vil det å være proaktiv og prøve å forstå, være noe som kan gi deg og bedriften din store fordeler.
Og det er nettopp derfor vi ønsker å dele 8 trender som vi tror kommer til å dominere det sosiale medielandskapet i 2020.
Tidsbegrenset innhold er innhold som kun er tilgjengelig for en kort periode før det forsvinner. Et eksempel på dette er blant annet Instagram og Snapchat Stories.
I dag er folks oppmerksomhetsomfang korte, og måten de liker å konsumere innhold på har også endret seg. Dette er nok grunnen til at innholdsformater som stories har blitt populære. De er korte, engasjerende og vanedannende på en måte som gjør at folk kan bruke timer på å bla gjennom den ene historien etter den andre. Dette fremgår av den kraftige økningen i Instagram Stories’ daglige aktive brukere, som vist nedenfor.
Markedsførere har lagt merke til denne trenden og vil fortsette å utnytte den. En nylig rapport fra Hootsuite viser at 64% av markedsførere enten allerede har innlemmet Instagram Stories i sine strategier eller har planer om å gjøre det.
Videoinnhold er en av de mest engasjerende formene for innhold, og vil snart dominere de sosiale mediene fremfor alt annet innhold. Enten det er korte videoer på TikTok, Instagram Stories, eller lange videoer på YouTube, er dette fremtiden for innhold i sosiale medier.
Ifølge en Cisco-undersøkelse vil 82% av alt nettinnhold innen 2022 være videoinnhold. Dette viser tydelig hvor viktig det er å begynne å bruke video for å holde seg relevant i det sosiale mediedomenet.
Influencer-markedsføring er en kjent trend som kommer til å fortsette å utvikle seg. Dette vises fra to perspektiver: Man kan se den rene økningen i antall influencere på sosiale medier, samt økningen i bedrifters markedsføringsutgifter til influencer-markedsføring.
Å investere i influencere kan være mye billigere enn å kjøre betalte annonsekampanjer, og likevel gi gode resultater. Dessuten har influencere en god branding-effekt og kan hjelpe til med å nå en rekke markedsføringsmål. Det handler altså ikke bare om å generere kunder.
Poenget med influencer-markedsføring er å finne såkalte «påvirkere» som passer ditt merke, slik at de kan markedsføre det for deg. I en tid der innflytelsesrike anbefalinger er noe brukere setter stor pris på, er det viktigere enn noen gang å sørge for å finne de rette influencerne og ikke bli revet med av antall følgere en influencer har, eller hva de vil kreve som kompensasjon.
Det siste året har fokuset blitt flyttet bort fra store influencere og over på mindre «nisjepåvirkere». Denne typen påvirkere kalles microinfluencere. Disse får høyere engasjement, har vist seg å ha høyere troverdighet og koster mindre. Microinfluencerne ser ut til å ha større påvirkningskraft på grunn av sine personlige bånd til følgerne sine, og vil derfor være mer effektiv når det kommer til merkevarebygging og markedsføring.
Dette gjør at influencer-markedsføring ikke lenger trenger begrense seg til 1-2 influencere, men at man kan jobbe med et helt nettverk og mest sannsynlig få minst like bra eller bedre resultater. Dette resulterer i at flere og flere vil ta i bruk denne strategien og samarbeide med mange mindre influencere, i stedet for én stor kjendis.
Norge har 2,4 millioner aktive snapchat brukere. Og det viser seg at Nordmenn bruker Snapchat som aldri før etter utbruddet av Covid-19. Snapchat Norge har fortalt oss at blant annet snaps med venner har økt ytterligere 30% den siste uken av mars sammenlignet med måneden før. Data viser også at forbrukere ønsker at brands skal være tilstede under epidemien, men at de ikke ønsker å bli solgt irrelevante tjenester eller eksponeres for irrelevant reklame.
Dette fører til en endring i kommunikasjonen vår. Vi bør blant annet gå fra å snakke om produktfordeler til kundefordeler, kommunisere empatiske budskap (istedenfor brede), og tilby produkter med nytte.
Hva er brukergenerert innhold?
Noen merker (eks: Daniel Wellington) motiverer kundene sine til å lage innhold og tagge merket for en sjanse til å bli vist på siden deres. Andre (eks: Dove) kjører relevante markedsføringskampanjer som oppfordrer folk til å sende inn bilder/filmer for å bli en del av kampanjen.
Med andre ord er dette gratis innhold som blir laget spesielt til deg og din merkevare. Brukergenerert innhold vil i tillegg ofte oppleves som mye mer autentisk enn innhold produsert av merkevaren selv. Å bruke dette innholdet kan derfor få merkevaren din til å virke mer pålitelig og genuin.
At merkevarer utnytter brukergenerert innhold er ikke noe nytt, men trenden vil fortsette å stå sterkt i 2020. Hvis du aldri har eksperimentert med brukergenerert innhold i dine sosiale medieprofiler, er det på tide at du begynner!
Sosiale medier er ikke bare et sted for å markedsføre innholdet og merkevaren din. Det er også et sted for deg å samhandle med kunder og lojale følgere. Dette aspektet blir bare viktigere og viktigere. Sørg for at du leser anmeldelser og finn ut hva folk synes om deg og merkevaren din. Still spørsmål og oppfordre kundene til å stille spørsmål tilbake. Hva vil de se mer av, hva liker de/liker ikke? Prøv å svare på alle meldinger du får, så vel som kommentarer. Her er det viktig å høres profesjonell ut, men likevel vennlig, tilgjengelig, og nøytral. Dette skaper en dypere relasjon, som blant annet har positiv innvirkning på merkelojalitet.
Om bedriften din er stor og dette ikke kan gjøres på egenhånd/av et team, har bruken av chatbots i kundeservice blitt en enormt populær funksjon. Det sies at 40% av forbrukerne ikke bryr seg om en chatbot eller et virkelig menneske hjelper dem, så lenge de får den hjelpen de trenger. Chatbot intelligens og algoritmer forventes å vokse og forbedre seg utover det vi anser som tenkelig. Det er en stor mulighet for at disse en gang i fremtiden vil ta over for menneskelig kundeservice.
Selv om dette ikke er noe nytt, er det definitivt noe som blir mer populært nå enn noen gang før. Sosiale medier «communities» er i utgangspunktet sosiale grupper som er opprettet for at likesinnede kan bli medlemmer for å snakke om deres felles interesser.
Facebookgrupper er et strålende eksempel. Mange merker bruker slike grupper for å samle alle sine eksisterende og potensielle kunder og samhandle med dem på en meningsfull måte. Gruppemedlemmer kan diskutere ulike temaer, dele sine erfaringer og søke løsninger på utfordringene sine.
Dette er svært nyttig for bedrifter, da de får mulighet til å kommunisere med et publikum som er over gjennomsnittet interessert i akkurat deres bransje. Her kan bedrifter for eksempel søke tilbakemeldinger, få verdifull kundeinnsikt og bruke gruppene til å lansere nye produkter eller gi annen informasjon.
Hvis det er én ting vi har lært, er det at ting endrer seg. Raskt. Og selvfølgelig, i 2020 vil vi fortsette å se raske endringer. Så for å være relevant, må du omfavne det ukjente. Plattformer for sosiale medier har et bredt spekter av algoritmer som oppdateres og utvikles kontinuerlig. Dette endrer bruksmåter, strategier for å vokse og kan faktisk endre hva plattformen blir sett på som.
Et eksempel er at Instagram fjernet likes. Dette endrer den generelle oppfatningen av Instagram som en sosial medieplattform, men det endrer også hvordan de kommende markedsføringstrendene og strategiene vil gjenopptas på denne plattformen. For eksempel ble relevansen av innlegg, bildetekster eller hele kontoer generelt beregnet basert på antall følgere og likes. Jo større antall likes, desto større er nivået på validering og anerkjennelse.
Denne modifiseringen endrer det. Uten likes vil Instagram-brukere måtte fokusere på å tilby bedre innhold, bilder av høy kvalitet, samt komme med forskjellige strategier for å bevise deres Instagram-status.
Et annet eksempel er veksten til TikTok. Appen ble raskt en av de mest populære blant brukere av sosiale medier over hele verden. Foreløpig er brukerne av TikTok hovedsakelig tenåringer og Generation Z. Men gitt appens algoritme som ikke krever at skaperne skal ha mange følgere for å få mye oppmerksomhet, blir flere og flere mennesker fra forskjellige aldersgrupper brukere hver dag.
Når appens popularitet vokser, er det bare et spørsmål om tid før merkevarer begynner å utforske TikTok, akkurat som med Facebook og Instagram. Så her er det viktig å tenke fremover og se muligheter i denne nye plattformen.
Dette er noen av trendene vi tror vil dominere det sosiale medielandskapet i 2020 og utover. Utnytt disse trendene til din fordel og hold deg foran konkurrentene. Det største tipset på sosiale medier vil likevel være å alltid prøve å tilpasse seg det som kommer. Det er den ultimate markedsføringstrenden som aldri vil endres.