Et sentralt begrep i performance marketing, er å optimalisere resultatene fra annonseringen. Kjører du eksperimenter i Google Ads, kan du anse hvorvidt endringer i kampanjene dine har en positiv innvirkning på målene du har satt deg.
Enkelt forklart, går A/B-testing ut på at man lager to varianter av en kampanje, for å kunne se hvilken variant som oppnår best resultater. Ved å gjøre dette, kan man gjøre kontinuerlige forbedringer i kontoen og lære mer om hva som funker - og ikke.
Bruk tid på å finne ut hva du skal teste ut. Eksempelvis kan man teste ut budstrategier, utvidelser, målretting, landingssider eller annonsetekster.
Livet er likevel for kort til å teste ut hver minste detalj, så baser testene dine på antagelser om hva du tror vil ha en stor effekt på resultatene.
Når du kjører A/B-testene dine, er det viktig å ikke teste mange endringer på en gang.
Mange endringer vil gjøre det vanskelig å tolke resultatene fra testingen - hva var det egentlig som førte til det ene eller det andre?
Når man kjører eksperimenter, kan du velge hvor stor andel av budsjettet du vil allokere til den originale kampanjen og den nye eksperiment-kampanjen.
Sørg for at du deler budsjettet likt mellom variantene, slik at du får det beste grunnlaget til å vurdere resultatene.
Det er viktig at du er tålmodig og venter til du har nok data, før du peker ut en vinner. Gå til “Oppsummering av eksperimenter” i den andre menylinjen til venstre, for å se hvorvidt resultatene fra eksperimentet er statistisk signifikante.
Vent i så fall til resultatene er statistisk signifikant, før du peker ut den beste varianten.!
Lykke til!