Lovnader om fantastiske resultater
Et klassisk lovord, som du vil se noen “markedsfører” seg med, er: “Vi skal få deg til toppen av Google med SEO”. Det høres i utgangspunktet bra ut, men det er praktisk talt umulig.
For de som har jobbet lenge med SEO og er spesialister på dette området, synes slike utsagn er, igjen, på grensen til komisk. Altså en nøktern tilnærming med at “vi kommer til å gi dere bedre rangeringer”, kan være et bedre tegn.
Lovnader eller fremheving av “gode” resultater
Et annet eksempel er “eksperter” som sier: “Se på våre fantastiske resultater, vi fikk ROAS på 10!”, altså Return On Ad Spend, som betyr at for hver krone du bruker, så tjener du 10 kroner.
Faktumet er at dette nødvendigvis ikke er en bra ting, og det kan være en dårlig strategi å fokusere på ROAS og ikke marginene. La oss sette opp et raskt regnestykke for en nettbutikk som selger skjorter: