Alle som noen gang skal jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO), vil sannsynligvis komme over noen tvilsomme eller direkte skadelige teknikker og fremgangsmåter. 

I denne artikkelen får du vite mer om de største fallgruvene, som virkelig kan skade SEO-arbeidet ditt.

Black hat SEO

Black hat SEO er taktikker som brukes for å rangere et nettsted, som bryter med søkemotorens retningslinjer.

Dette er triks, som før i tiden kunne ha hjulpet deg med å rangere bedre. I dag, er derimot søkemotorene mer sofistikerte, og de jobber aktivt med å avdekke og straffe nettsteder som benytter slike taktikker. 

Når dette er sagt, kan faktisk noen av disse taktikkene fungere greit i en kort periode, helt til søkemotoren oppdager hva du har gjort!

Derfor er det lurt å unngå slike teknikker, da de de i verste fall kan føre til at dine nettsider ikke blir vist i det hele tatt.

Hva bør du unngå?

Cloaking

Cloaking, som på norsk ofte kalles maskering, går ut på å sette opp en nettside slik at en søkerobot, vil se et annet innhold enn hva en bruker gjør.

Cloaking / Maskering

Det finnes ulike former for cloakling-teknikker. En måte er å benytte IP-basert cloaking, hvor IP-adressen avgjør hvilket innhold som vises. En annen måte er JavaScript-basert cloaking, som går ut på at brukere som har aktivert JavaScript i nettleseren, får servert en versjon av nettsiden, mens brukere som har deaktivert JavaScript (som søkeroboter), får servert en annen.

Dette er noe av det verste du gjør, og Google straffer deg hardt, når de finner ut av det! 

Link spamming

Å ha mange gode backlinks er en av de viktigste enkeltfaktorene, som påvirker rangeringene dine. Backlinks, eller inbound links, er lenker fra en ekstern nettside, som peker til din nettside.

Backlink

Link spamming, også kalt link scheeming, går ut på å tilegne seg mange slike lenker på en unaturlig måte. Det vil si at disse lenkene ikke kommer fra andre nettsideeiere, som faktisk lenker til din nettside fordi de har lyst til å gjøre dette.

Eksempler på slike teknikker er:

  • Å kjøpe backlinks fra andre
  • Overdreven bruk av lenker fra samarbeidspartnere (eksempelvis ved å ha en partnerside, kun med hensikt for å få lenke til hverandre)
  • Å spamme forumer eller blogger med lenker til dine sider

Keyword stuffing

Dette går ut på at man har en overdreven bruk av søkeord på nettsidene eller i tittel- og metabeskrivelsene.

Det går helt fint å nevne søkeordet du ønsker å rangere på, opp til flere ganger på en enkelt side. 

En god tommelfingerregel er at det bør se naturlig ut, når du leser over innholdet. 

Skjuling av tekst og lenker

Du bør også unngå å gjemme tekst eller lenker på en måte som manipulerer søkemotorer og som er vanskelig å oppdage for menneskelige brukere.

Dette kan for eksempel gjøres ved å:

-Bruke tekst i samme farge som bakgrunnen

-Ha 0 i skriftstørrelse

-Å skjule tekst bak et bilde

Dette gjelder altså ikke nettsider med et design som tillater dynamiske måter å vise eller skjule innhold, for å bedre brukeropplevelsen. Godkjente måter å “skjule” innhold på, kan for eksempel være å ha seksjoner som veksler mellom å skjule og vise tilleggsinfo, ut fra om brukeren klikker på seksjonen.

Skadelige programvarer

Det sier seg kanskje selv at nettsider som lagrer og verter opp malware eller virus-programmer, vil bli straffet for dette. Det er heller ikke så rart at du derfor bør unngå dette!

Misvisende redirects

Hvis du har en eldre nettside som du skal oppdatere til en ny URL eller du skal bytte til nytt nettsted, er bruk av redirects helt vanlig. Redirects er et fantastisk verktøy for å organisere og gjøre nettsidene dine lett tilgjengelig for brukere og søkemotorer.

Redirect

Hvis du derimot, i likhet med cloaking, bruker redirects for å lure søkeroboter og brukere, kan du bli straffet. Dette kan for eksempel være å vise en søkemotor ett innhold, mens brukere blir omdirigert til ett helt annet type innhold. Et annet eksempel er å omdirigere en god nettside med mange backlinks til en annen irrelevant side, bare for å øke sidens posisjon i søkeresultatene. 

Misbruk av strukturert data

Det som på engelsk ofte omtales om structured data eller schema markup, brukes for å generere rich snippets i søkeresultatene. Det vil si at man får muligheten til å endre måten innholdet blir presentert i søkeresultatene.

Strukturerte data er et standardisert format for å gi søkemotoren informasjon om en side og klassifisere sideinnholdet. For eksempel kan man vise hva som er ingrediensene på en oppskriftsside, eller vise hva som er anmeldelsene på en produktside.

Eksempler på strukturert data

Misbrukere man slike funksjoner ved å legge inn feilaktig informasjon, kan man altså bli straffet. For eksempel kan dette skje ved at noen legger igjen en falsk 5-stjernes review på en side, for så å legge inn strukturert data for dette, for å skille seg ut fra de andre søkeresultatene. 

Dårlig innhold

Godt innhold er noe av det viktigste du må sørge for, for å kunne rangere høyt i søkemotorene. På samme måte, blir man også straffet for å gi brukere dårlig innhold.

For eksempel kan dette gjøres ved å lage sider som har misvisende funksjoner eller lover ting som ikke blir holdt. Dette kan være å ha en nettside som lover å gi brukeren en PDF, mens den egentlige hensikten med siden er å vise dem annonser.

Andre måter å bli straffet for dårlig innhold, er å stjele eller kopiere innhold fra andre sider. Gjør man dette, uten å legge til ny original informasjon eller annen relevant og verdifull informasjon, kan man altså bli straffet.

Å produsere originalt innhold av høy kvalitet, er en viktig del av SEO. Det er ikke bare nødvendig for å unngå å bli straffet av søkemotorer, det vil også hjelpe deg med å nå ut til flere potensielle brukere. Ikke minst, så kan godt innhold bygge tillit hos målgruppen din og på den måten hjelpe deg med å gjøre besøkende om til kunder.

Lykke til!

Kan vi være en bra match?