lLkal søkemotoroptimalisering (SEO) er en svært viktig prosess for mindre bedrifter med fysiske lokaler. I Følge Social Media Today, er hele 46% av alle søk på Google gjort for å finne lokal informasjon. Hvis bedriften din ikke har jobbet med lokal SEO, kan du altså gå glipp av potensielle kunder som er klare for å handle, i ditt område. Med andre ord er lokal SEO kritisk, hvis du vil maksimere antallet kunder inn i din forretning.
For å gjøre arbeidet lettere, har vi derfor laget en komplett sjekkliste som tar for seg hva du må tenke på, for å komme i gang med lokal SEO.
Lokal SEO, viser til prosessen med å gjøre bedriftens nettsted mer synlige for kunder, i nærheten av der bedriften befinner seg.
For å samle informasjon for lokale søk, bruker søkemotorene ulike signaler som lokalt innhold, sosiale medier-profiler, lenker eller nevninger, for å gi de mest relevante lokale resultatene til brukerne. Med lokal SEO, kan bedrifter utnytte dette for å vise frem sine produkter eller tjenester foran brukere, innenfor et geografisk område.
Tips for lokal SEO
1. Optimalisere Google Bedriftsprofilen
2. Engasjere på sosiale medier og legge ut innlegg på Google Bedriftsprofilen
3. Sørge for at navn, adresse og telefonnummer blir brukt konsistent
4. Optimalisere digitale kataloger og nevninger
5. Utføre en lokal SEO analyse
6. Optimalisere den interne lenkestrukturen
7. Optimalisere URL, title tags, meta tags, H tags og innhold
8. Legge til en lokasjonsside på nettstedet
9. Lage lokalt innhold
10. Sørge for at nettstedet er mobilvennlig
11. Få gode backlinks
Google Bedriftsprofiler er et av de viktigste verktøyene i verktøykassa, når du skal optimalisere for lokal SEO. Siden Google er opptatt av å kvalitetssikre innholdet i databasen sin, er Google Bedriftsprofilen akkurat det du trenger for å dekke disse behovene til søkemotoren. Ved å gjøre dette, vil du sørge for at du har muligheten til å dukke opp i Google Søk og Google Kart, når brukere er på jakt etter informasjon.
-Opprette og bekrefte en Google Bedriftsprofil
-Fylle ut HELE profilen, både beskrivelse, åpningstider, kategorier osv.
-Sørge for at all informasjon er korrekt og oppdatert
-Bruk gode bilder med et gjennomgående uttrykk
-Skrive jevnlige innlegg
-Be fornøyde kunder om å legge inn gode anmeldelser.
-Svare på anmeldelser fra ALLE kunder. Dette viser at du bryr deg om kundene, og kan også bli verdsatt av Google!
Ikke bare gjør dette for SEO heller. Ved å ha anmeldelser og holde kontaktinformasjonen og åpningstidene dine oppdatert, forbedrer du opplevelsen for andre potensielle kunder også!
Google vektlegger innhold delt på sosiale medier mere enn noen gang før. Nå som du har laget en Google Bedriftsprofil, bør du derfor dele denne på dine sosiale medie-kanaler.
Bedriftsprofilen i Google har også en funksjon for å legge ut innlegg. Ved å ta denne funksjonen i bruk jevnlig, kan dette også være med på å bedre rangeringen din i de lokale søkene. Prøv derfor å legge ut innlegg en gang i uken, om eksempelvis nye tjenester, arrangementer eller andre nyheter for din bedrift.
For å gjøre det lett for brukere og søkemotorer å finne deg, må du sørge for at alle digitale flater har en konsistent bruk av bedriftsnavn, adresse og telefonnummer. Ta gjerne med dette i footeren på nettstedet ditt. Hvis Google oppfatter at det er forskjeller i stavemåter eller nummere, kan dette i værste fall føre til at man blir utelatt fra resultatsiden, så sørg derfor for at dette er riktig.
Et lite tips til: Søkemotorene klarer enda ikke å prosessere innholdet på et bilde om til tekst, gå derfor ikke i fellen med å legge inn denne typen informasjon som et bilde på nettstedet.
Digitale kataloger kan også bidra til å gi deg økt synlighet. Det vil derfor være viktig å sørge for at nettstedet ditt er oppført i de mest relevante nettkataloger (f.eks. Gulesider, 1881 og andre listeoppføringer med fokus på din markedssektor). Det vil også her være viktig å sørge for at alle opplysningene er korrekte, med tanke på navn, adresse og telefonnummer.
Når man har fått det fundamentale på plass, er det fort gjort å tenke at “dette får holde”. SEO er likevel er pågående prosess og bør derfor bli behandlet deretter. Det kan derfor hjelpe å utføre en omfattende lokal SEO-analyse for å lettere se hvor nettstedet ditt gjør det bra, og hvor du eventuelt må jobbe for å oppnå bedre resultater.
-Google My Business. Hvordan ser profilen din ut i Googles SERP? Er all informasjon korrekt?
-Google Search Console: Er nettstedet indeksert? Er det noen error?
-On-page SEO: Tilfredsstiller nettsidene alle faktorene som påvirker on-page SEO?
-Kataloger og nevninger: Viser alle oppføringene korrekt informasjon?
-Konkurrenter: Hvordan er nettstedet i forhold til konkurrenters nettsted? Hvordan er forskjellene i innholdet, backlinks, design eller posisjonering?
Selv om eksterne lenker som viser til nettsted ditt kan være svært verdifulle, kan også endringer i den interne lenkestrukturen på nettstedet ditt, bedre rangeringen i søkeresultatene.
Lenker gjør følgende:
-De gjør navigasjonen på nettstedet lettere
-De bistår med informasjonsarkitektur og nettsidehierarki
-De distribuerer page authority blant nettsidene
Ved å bruke tid på dette, gjør du det altså lettere for søkemotorene å skjønne mer av hva innholdet på nettstedet ditt er og hvilket innhold som er viktigst på nettstedet ditt. Ikke minst, vil en god intern lenkestruktur sørge for at du gir brukerne dine en god brukeropplevelse!
Siden søkemotorene rangerer hver enkelt nettside hver for seg, og dermed hver eneste artikkel eller blogginnlegg hver for seg, er det viktig å optimalisere dette innholdet, for å øke trafikken til nettsidene dine. Hvert innlegg du lager, er altså en ny mulighet for å bli funnet i søkemotoren og dermed generere mer trafikk.
Hver gang du legger ut innhold på nettstedet ditt, bør du derfor bruke tid på å optimalisere innholdet ditt og bruke nøye utvalgte søkeord i URL, title tags, meta tags, H tags og i teksten.
Pass også på at alle disse elementene er unike for hver enkelt side, slik at du ikke kommer i en situasjon hvor du har ulike nettsider som konkurrerer om samme søkeord!
Hvis bedriften din har flere fysiske lokale, kan det være gunstig å lage en egen lokasjonsside. Dette er en side som gir brukerne dine informasjon om blant annet navn, adresse, telefonnummer, åpningstider og parkeringsinformasjon.
Om du derimot bare har ett lokale, kan du gjerne legge denne informasjonen inn på om oss-siden.
Et lite tips til: du kan også få bonuspoeng om du legger inn en Google Maps-funksjon på denne siden!
Lager man innhold om generelle temaer, vil man også tiltrekke seg en mer generell brukermasse. Derfor kan det lønne seg å bruke tid på å lage innhold som spisser seg inn mot det lokale området bedriften befinner seg i.
For eksempel kan dette være å lage en FAQ-side med spørsmål som ofte dukker opp blant kundene dine. Du kan også lage artikler eller blogginnlegg som er relevante for de i ditt omåde.
-Lansering av nye tjenester eller produkter
-Annonsering av nye medarbeidere
-Dager med rabatterte priser
-Arrangementer som skal holdes
-Videoer fra lokalene
-Skrive om lokale nyheter
Lokale søk og mobilsøk går hånd i hånd og i dag blir godt over halvparten av søkene i Google gjort på mobile enheter (Google).
Noen av de mest vanlige måtene folk bruker nettstedet ditt på, når de bruker mobile enheter, er å se etter anmeldelser, finne veibeskrivelser eller å finne kontaktinformasjon. Faktisk har “i nærheten” søk på mobil, økt med 250% siden 2017 (Think With Google).
Gjør det derfor lett for dine potensielle kunder, ved å gjøre nettstedet ditt mobilvennlig!
Å generere backlinks er en av de vanskeligste delene av SEO, men også en av de viktigste faktorene som påvirker SEO. Backlinks, eller inbound links, er lenker fra et annet domene, som lenker til ditt domene.
Det må her nevnes at det er en stor forskjell på backlinks. På samme måte som at backlinks fra gode domener er med på å styrke rangeringen din, vil backlinks fra dårlige domener være med på å svekke rangeringen din i søkemotoren.
-Fra partnere
-Gjesteblogging
-Unikt og godt innhold (eksempelvis egen research)
-Sponsoravtale
-Testimonials
-Gjøre om ulenkede nevninger om til backlinks
-Gjennom PR-arbeid
Med mindre man lager knallbra innhold, vil dette arbeidet ofte innebære at man tar kontakt med andre nettstedeiere for å spørre disse om å lenke til deg. Hvis man skal sende en forespørsel til noen man ikke kjenner, bør man derfor tenke på hvordan man kan presentere dette som relevant og verdifullt overfor de man ønsker lenken fra. Sørg også for at du personaliserer disse forespørslene, slik at flest mulig åpner de!
God utførelse av lokal SEO kan gi gode resultater, men krever også riktig fokus og kompetanse.
Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker rådgivning eller SEO-tjenester.